Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63318
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЛендел, В. В.-
dc.date.accessioned2024-07-04T07:41:03Z-
dc.date.available2024-07-04T07:41:03Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationЛендел В. В. Особливості розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті Чехії / В. В. Лендел // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 92-96. – Бібліогр.: с. 95 (14 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303819uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63318-
dc.description.abstractМета статті: обґрунтувати особливості розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті Чехії. Для з’ясування поставленої мети використано різні методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті – для виявлення чинників розвитку соціальних компетентностей; аналіз, узагальнення, систематизація психолого-педагогічної літератури з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до розв’язання зазначеної проблеми, дефініційний аналіз поняття «соціальна компетентність»; індуктивно-дедуктивні методи та метод узагальнення для визначення особливостей розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті в Чехії; систематизація – для виявлення напрямів освітньої діяльності в закладах освіти, що сприяють розвитку соціальних компетентностей школярів. В статті обґрунтовано особливості розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті Чехії. Визначено, що в шкільній системі освіти в Чехії особливим є врахування можливостей розвитку соціальних навичок та компетенцій соціального характеру, які визначаються як конкретні освітні цілі і завдання в контексті навчальних програм. Запропоновано рівні та виявлено передумови розвитку соціальних навичок: розвиток особистості в умовах природнього і освітнього середовища школи, спілкування та взаємодія з соціальним середовищем на основі міжособистісних відносин і стосунків.uk
dc.description.abstractThe article substantiates the peculiarities of the development of social competence of students in school education in the Czech Republic. Different methods of scientific research were used: the study of scientific research on the development of social competence of students in school education  to identify the factors of the development of social competence; analysis, generalization, systematization of psychological and pedagogical literature to determine the theoretical and methodological principles and main approaches to solving the specified problem, definitional analysis of the concept of «social competence»; inductive-deductive methods and the method of generalization to determine the features of the development of social competence of students in school education; systematization - to identify areas of educational activity in schools that contribute to the development of social competences of schoolchildren. It was determined that in the school education system in the Czech Republic, it is special to take into account the opportunities for the development of social skills and competencies of a social nature, which are key competencies that determine specific educational goals and tasks in the context of educational programs. School, education, upbringing, education, and socialization are interrelated concepts. Levels and general prerequisites for the development of social skills are proposed: personality development in the conditions of the natural and educational environment of the school, communication, and interaction with the environment based on interpersonal relations and relationships. It is emphasized that an important aspect of understanding social competence is its relationship with a person's moral development. Adaptation to a specific social environment cannot be a criterion of personal effectiveness. It was concluded that the development of social competence of students in the school educational environment involves the design of the content and deployment in the educational process of socially significant situations that set the social context of the future life and activities of students and that have educational potential.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherУжНУ " Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectміжособистісні відносиниuk
dc.subjectспілкуванняuk
dc.subjectсоціальна компетентністьuk
dc.subjectосвітнє середовищеuk
dc.subjectшколаuk
dc.subjectученьuk
dc.subjectЧехіяuk
dc.subjectinterpersonal relationsuk
dc.subjectcommunicationuk
dc.subjectsocial competenceuk
dc.subjecteducational environmentuk
dc.subjectschooluk
dc.subjectstudentuk
dc.subjectCzech Republicuk
dc.titleОсобливості розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті Чехіїuk
dc.title.alternativePeculiarities of development of social competence of students in the Czech school educationuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Располагается в коллекциях:2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(54)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
303819-Текст статті-701852-1-10-20240511.pdf629.65 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.