Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63329
Название: Стратегії проектування освітнього середовища британської вищої школи у світлі формування дослідницьких умінь та навичок у студентів
Другие названия: Strategies for linking research and teaching in the educational environment of the british high school in the light of students' research skills formation
Авторы: Логвиненко, Т. О.
Поліщук, В. А.
Глебена, Мирослава Іванівна
Ключевые слова: британська вища школа, дослідницька діяльність студентів, стратегії проектування освітнього середовища, формування дослідницьких умінь та навичок, British higher school, the research activity of students, strategies for linking research and teaching in an educational environment, formation of research skills
Дата публикации: 2024
Издательство: УжНУ " Говерла"
Библиографическое описание: Логвиненко Т. О. Стратегії проектування освітнього середовища британської вищої школи у світлі формування дослідницьких умінь та навичок у студентів / Т. О. Логвиненко, В. А. Поліщук, М. І. Глебена// Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 106-110. – Бібліогр.: с. 108-109 (24 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303826
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Нині одним із провідних світових трендів університетської освіти є інтеграція науково-дослідницького компоненту в процес підготовки майбутніх фахівців. У своїх поглядах науковці дуже різняться щодо природи зв’язку між науковими дослідженнями та викладанням. Мета статті: розглянути стратегії щодо розробки та проектування освітнього середовища у світлі формування дослідницьких умінь та навичок майбутніх фахівців у Великій Британії. Методи дослідження: аналіз та узагальнення психолого-педагогічної літератури; теоретичне узагальнення. Вища школа визначає дослідницькі навички як один із важливих атрибутів випускників. Британська система освіти розробила спеціальні стратегії (strategic research capacity) для поетапного формування дослідницьких умінь та навичок майбутніх фахівців. Стратегії являють собою стійку сукупність цілеспрямовано організованих суб’єктом діяльності (педагогом) дій для вирішення різного роду дослідницьких завдань, що входять до змісту навчальних курсів, завдань для самостійної роботи, контрольно-оцінювальних матеріалів тощо. Стратегії визначають зміст, методи і технології дослідницької діяльності, характеризують спрямованість і виконавську діяльність майбутніх дослідників.
The issue of the development of research skills and the organization of research activities of students of higher education institutions is multifaceted. Currently, one of the leading global trends in university education is the integration of the research component into the process of training of future specialists, or the so-called research / teaching nexus. The introduction of a research component to university curricula and programmes is marked by particular differences in various institutions of higher education. This component can either be integrated into educational course structure or provided by special educational courses on the methodology of scientific research. Scholars differ greatly in their views on the nature of the relationship between research and teaching. The purpose of the article: to consider strategies for linking research and teaching in an educational environment in the light of research skills formation of future specialists in Great Britain. Research methods: analysis and generalization of psychological and pedagogical literature; theoretical generalization. The higher school identifies research skills as one of the important attributes of graduates. The British education system has developed special strategies (strategic research capacity) for the step-by-step formation of research skills of future specialists. Strategies are a stable set of actions purposefully organized by the subject of activity (a teacher) to solve various research tasks included in the content of training courses, tasks for independent work, control, and evaluation materials, etc. These strategies determine the content, methods, and technologies of research activity, and characterize the direction and executive activity of future researchers. The basis for determining the content and technologies of research activity for each of the strategies is the leading method of research activity.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63329
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(54)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
303826-Текст статті-701858-1-10-20240511.pdf508.45 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.