Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63433
Title: | Освітнє середовища як чинник оптимізації підготовки творчого вчителя у закладі вищої освіти |
Other Titles: | The educational environment as a factor in optimizing the training of a creative teacher in a higher education institution |
Authors: | Товканець, Г. В. Королович, О. О. |
Keywords: | творча особистість, освітнє середовище, підготовка вчителя, професійний розвиток, моделювання, прогнозування, творче мислення, інноваційне мислення, ціннісні орієнтири, creative personality, educational environment, teacher, teacher training, professional development, modeling, forecasting, creative thinking, innovative thinking, value orientations |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | УжНУ " Говерла" |
Citation: | Товканець Г. В. Освітнє середовища як чинник оптимізації підготовки творчого вчителя у закладі вищої освіти/ Г. В. Товканець, О. О. Королович// Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 216-219. – Бібліогр.: с. 218 (7 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303920 |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | Мета статті: обґрунтувати особливості освітнього середовища як чинника оптимізації підготовки
творчого вчителя в умовах закладу вищої освіти. Методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з проблем змісту і розвитку освітнього середовища для з’ясування теоретичних відомостей щодо особливостей розвитку освітнього середовища; аналіз і синтез для виявлення особливостей впливу освітнього середовища закладу освіти на розвиток креативності особистості; прогностичний – для визначення перспектив моделювання і проектування освітніх процесів; узагальнення – для формулювання висновків. Обгрунтовано освітнє середовища як чинник оптимізації підготовки творчого вчителя в умовах закладу вищої освіти Визначено цілі і завдання освіти: передача культурного досвіду; соціалізація молоді; формування загальнокультурних і професійних компетентностей. Підкреслено, що професійний розвиток майбутніх педагогів в умовах закладу вищої освіти здійснюється засобами цілеспрямованої, систематичної, педагогічно організованої підготовки в процесі діяльності та
спілкування. Освітнє середовище забезпечує створення умов для професійного зростання студентів, надання допомоги їм у набутті впевненості в правильності професійного визначення, удосконалення механізмів сприяння та підтримки, розвитку індивідуальності, стимулювання ціннісно-морального, когнітивного. комунікативного, науково-методичного виду діяльності. The article's purpose: to justify the peculiarities of the educational environment as a factor in optimizing the training of a creative teacher in the conditions of a higher education institution. Methods of scientific research: study of scientific research on the problems of the content and development of the educational environment ‒ to find out theoretical information about the peculiarities of the development of the educational environment; analysis and synthesis ‒ to identify the peculiarities of the influence of the educational environment of the educational institution on the development of individual creativity; prognostic ‒ to determine the perspectives of modeling and designing educational processes; generalization ‒ for formulating conclusions. The article substantiates the educational environment as a factor in optimizing the training of a creative teacher in the conditions of a higher education institution. The goals and tasks of education are defined: transfer of cultural experience; socialization of youth; and formation of general cultural and professional competencies. It is emphasized that the professional development of future teachers in the conditions of a higher education institution is carried out by means of purposeful, systematic, pedagogically organized training in the process of activity and communication. The educational environment ensures the creation of conditions for the professional growth of students, providing assistance to them in gaining confidence in the correctness of the professional definition, improving mechanisms of assistance and support, development of individuality, stimulation of value and moral, cognitive, communicative, scientific and methodical type of activity. It was revealed that the formation of a student as a subject of the educational sphere takes place by including him in the pedagogical process, which has a creative focus and provides conditions for him to acquire experience in scientific activity, including the formation of the motivational and need sphere of the individual with an attitude to scientific research and pedagogical innovations, development the ability to create an atmosphere of creativity, searching for original solutions and creation of projects; creative adaptation to pedagogical activity, awareness of its scientific and creative principles, mastery of ways to transform pedagogical reality, etc. Creative thinking is highlighted as an attributive quality of a modern personality, which is provided on the basis of forecasting, modeling, projecting, development of imagination, focusing attention on the problems that await an individual in the future, on alternative ways of solving them, on the direction of readiness for changes. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63433 |
ISSN: | 2524-0609 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(54) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
303920-Текст статті-702043-1-10-20240512.pdf | 570.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.