Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63506
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛанкіна, В. В.-
dc.date.accessioned2024-07-13T04:45:23Z-
dc.date.available2024-07-13T04:45:23Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationЛанкіна, В. В. Особливості формування дослідницької компетентності учнів старших класів у закладах спеціалізованої освіти / В. В. Ланкіна // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 28. – С. 125–129. – Бібліогр.: с. 129 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/28/part_1/23.pdfuk
dc.identifier.issn2663-4899-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63506-
dc.description.abstractУ статті розглядаються особливості формування дослідницької компетентності учнів старших класів у закладах спеціалізованої освіти. В умовах реалізації Концепції Нової української школи та з появою закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування актуальним є необхідність запровадження дослідницької роботи в освітній процес. Дослідницька компетентність є однією з ключових компетентностей, визначених Концепцією Нової української школи, а також важливою умовою для формування конкурентоспроможного випускника ХХІ століття, який розвиватиме наукову сферу своєї країни та буде професіоналом своєї справи. Формування дослідницької компетентності є важливим аспектом освіти і розвитку суспільства. Ця компетентність охоплює здатність до самостійного проведення наукових досліджень, аналізу даних, критичного мислення, пошуку нових знань та здатності до інноваційної діяльності. Формування дослідницької компетентності є важливим для розвитку науки і технології, критичного і проблемного мислення, інноваційності і творчості. Метою дослідження є вивчення умов формування дослідницької компетентності учнів старших класів для подальшого сприяння запровадження дослідницької діяльності в освітній процес закладів спеціалізованої освіти. Об’єктом дослідження є освітній процес закладів спеціалізованої освіти, а предметом - особливості формування дослідницької компетентності у таких навчальних закладах. У статті розглянуто вивчення питання дослідницької компетентності науковцями, здійснено аналіз відповідних законодавчих документів, доведена необхідність введення дослідницької компетентності у процес навчання учнів старших класів закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування. Автор статті наголошує на важливості розроблення і затвердження стандартів профільної середньої освіти на компетентнісній основі для реалізації наукової роботи згідно Стандарту спеціалізованої освіти.uk
dc.description.abstractThe article shows the features of formation of research competence in high school students in specialized educational institutions. In the context of implementing the Concept of the New Ukrainian School and the emergence of science-oriented specialized educational institutions, there is a need for introducing research work into the educational process. Developing research competence is an important aspect of education and societal advancement. This competence encompasses the ability to independently conduct scientific research, analyze data, think critically, seek new knowledge, and engage in innovative activities. The cultivation of research competence is crucial for the progress of science and technology, critical and problem-solving thinking, as well as fostering innovation and creativity. The aim of the research is to study the conditions for developing research competence among high school students, with the goal of promoting the introduction of research activity into the educational process of specialized educational institutions. The object of the study is the educational process of specialized educational institutions, and the subject is the features for developing research competence in these educational institutions. The article examines the study of research competence by scientists, analyzes relevant legislative documents, and establishes the need to introduce research competence into the education process for senior students in specialized scientific-oriented institutions. The author emphasizes the importance of developing and approving standards of specialized secondary education based on competence for the implementation of research work in accordance with the Standard of specialized education. Research competence is one of the key competences identified in the Concept of the New Ukrainian School and is an important condition for forming a competitive graduate of the 21st century who will develop the scientific branch in their country and be a professional in this field.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectзаклади спеціалізованої освітиuk
dc.subjectдослідницька роботаuk
dc.subjectдослідницька компетентністьuk
dc.subjectнаукова роботаuk
dc.subjectпрофільна освітаuk
dc.subjectобдарована дитинаuk
dc.subjectspecialized educational institutionsuk
dc.subjectresearch workuk
dc.subjectresearch competenceuk
dc.subjectscientific workuk
dc.subjectspecialized educationuk
dc.subjectgifted childuk
dc.titleОсобливості формування дослідницької компетентності учнів старших класів у закладах спеціалізованої освітиuk
dc.title.alternativeFeatures of formation of research competence in high school students in specialized educational institutionsuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 28 Том 1 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.