Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64488
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPozdniakov, O. V.-
dc.date.accessioned2024-08-18T15:26:20Z-
dc.date.available2024-08-18T15:26:20Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationPozdniakov O. V. Productive models of enriching adolescent’s vocabulary (based on the German language material) / O. V. Pozdniakov // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Т. 2, вип. 33. – С. 74–78. – Бібліогр.: с. 78 (18 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/33/part_2/15.pdfuk
dc.identifier.issn2663-4899-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/64488-
dc.description.abstractThe research is dedicated to the study of nominative processes in the German adolescents’ language subcode. Adolescence is an important stage of young speakers’ social maturation since it is related to the transition from childhood to adulthood. To emphasise their group affiliation, adolescents tend to use vocabulary inherent to relevant peer groups or subcultures. They prefer non-standard lexical units, which are results of creativity combined with verbalisation of priority concepts determined by the current social and intra-group status. That causes constant changes in the language subcode under study. Since the adolescents’ vocabulary represents one of the subsystems of German language, the process of its enrichment is characterised by the use of three main ways of making lexical units of standard German. The analysis of lexicographic sources has shown that the most productive way to enrich young people’s vocabulary is word-building on the basis of German root morphemes. Creating root words, adolescents try to demonstrate their language creativity, and to hide the real meaning of the message from communicants who don’t belong to a corresponding peer or subcultural group. A significant number of determinative compounds in the research material can be considered the result of their use to satisfy the need for ironic assessment of the surrounding reality. Affixation is the most productive word-building model. It is featured by the use of non-standard prefixes and suffixes, as well as the productivity of formants that express exaggeration. The frequent types of conversion are transitions of nouns into the categories of adjectives, adverbs, and verbs. Most abbreviations in the vocabulary under study belong to initialisms and shortenings. Meaning change is regarded as a useful means to express verbal self-identity against the other members of the German-speaking community. The peculiarities of semantic derivation consist in the productivity of metaphorization on the basis of similarity of an internal or external feature and on the basis of meaning transfer from physical concepts to abstract concepts. These words are formed to show subjective attitude to the referent. Loanwords are mainly borrowed from American English, which is determined by the influence of mass media, social networks, and foreign subcultures. Loanwords have a high degree of pragmatic value due to their unusual morphological structure.uk
dc.description.abstractДослідження присвячене вивченню номінативних процесів у мовному субкоді німецьких підлітків. Підлітковий вік вважається важливим етапом соціального становлення молодих носіїв мови, оскільки пов’язаний з переходом від дитинства до дорослого життя. Для підкреслення своєї групової приналежності підлітки схильні застосовувати лексику, притаманну відповідним групам однолітків або субкультурам. Вони надають перевагу нестандартним лексичним одиницям, які є результатом креативності в поєднанні з вербалізацією пріоритетних концептів, детермінованих сучасним соціальним і внутрішньогруповим статусом. Це зумовлює постійні зміни досліджуваного мовного субкоду. Оскільки словниковий запас підлітків є однією з підсистем німецької мови, процес його збагачення характеризується використанням трьох основних способів утворення лексичних одиниць літературної німецької мови. Аналіз лексикографічних джерел показав, що найпродуктивнішим шляхом збагачення молодіжного вокабуляру є словотворення на основі німецьких твірних основ. Утворюючи кореневі слова, підлітки намагаються продемонструвати свою мовну креативність, а також приховати справжній зміст повідомлення від комунікантів, які не належать до відповідної групи однолітків чи субкультурного об’єднання. Значну кількість детермінативних композитів у досліджуваному матеріалі можна вважати результатом їх застосування для задоволення потреби іронічної оцінки оточуючої дійсності. Найпродуктивнішою словотворчою моделлю є афіксація. Остання вирізняється використанням нестандартних префіксів і суфіксів, а також продуктивністю формантів із значенням перебільшення. Частотними видами конверсії є переходи іменників до категорій прикметників, прислівників, дієслів. Більшість скорочень у досліджуваній лексиці належить до ініціалізмів та усічень. Зміна значення вважається дієвим засобом вираження вербальної самоідентичності на фоні інших членів німецькомовної спільноти. Особливості семантичної деривації полягають у продуктивності метафоризації на основі подібності внутрішньої чи зовнішньої ознаки, а також на основі перенесення значення від конкретного до абстрактного. Ці слова утворені для демонстрації суб’єктивного ставлення до референту. Джерелом для запозичень є насамперед американський варіант англійської мови, що зумовлено впливом засобів масової інформації, соціальних мереж, іноземних субкультур. Запозичення мають високу прагматичну цінність завдяки своїй незвичній морфологічній структурі.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectadolescents’ vocabularyuk
dc.subjectstandard Germanuk
dc.subjectnominative processesuk
dc.subjectword-building morphemesuk
dc.subjectsemantic changeuk
dc.subjectloanwordsuk
dc.subjectextralingual factorsuk
dc.subjectвокабуляр підлітківuk
dc.subjectлітературна німецька моваuk
dc.subjectномінативні процесиuk
dc.subjectсловотворчі морфериuk
dc.subjectзміна значенняuk
dc.subjectзапозиченняuk
dc.subjectпозамовні чинникиuk
dc.titleProductive models of enriching adolescent’s vocabulary (based on the German language material)uk
dc.title.alternativeПродуктивні моделі збагачення словникового запасу підлітків (на матеріалі німецької мови)uk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 33 Том 2 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PRODUCTIVE MODELS OF ENRICHING ADOLESCENT’S VOCABULARY.pdf340.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.