Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65305
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБрінь, П. В.-
dc.contributor.authorПрокоп, М. В.-
dc.contributor.authorНехме, М. Н.-
dc.date.accessioned2024-09-19T08:40:59Z-
dc.date.available2024-09-19T08:40:59Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБрінь, П. В. Динамічне оцінювання конкурентоспроможності підприємства / П. В. Брінь, М. В. Прокоп, М. Н. Нехме // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), Я. П. Дроздовський, К. С. Брензович та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Ч. 1, вип. 28. – С. 62–68. – Бібліогр.: с. 67–68 (8 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/28_1_2019ua/13.pdfuk
dc.identifier.issn2413-9971-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65305-
dc.description.abstractУ статті розглянуто теоретичні засади та методи оцінки конкурентоспроможності підприємств, запропоновано оригінальну методику динамічного оцінювання конкурентоспроможності підприємств кондитерської галузі, проаналізовано вплив власної мережі торгової мережі на конкурентоспроможність підприємства. Доведено, що конкурентоспроможність підприємства залежить від конкурентоспроможності товару, який воно виробляє, адже продукція є головним результатом процесу виробництва. Як математичну базу запропонованої моделі використано методичні засади багатокритеріальних рішень, а саме модифікований метод аналізу ієрархій. Розглянута економіко-математична модель спрямована на детальний аналіз тих чинників, які характеризують особливості галузі. Динамічне оцінювання конкурентоспроможності спрямоване на додаткове обґрунтування управлінських рішень та повинно забезпечити підвищення їхньої ефективності.uk
dc.description.abstractThe article considers the theoretical and methodological bases and methods of assessing the competitiveness of enterprises and proposes an original method of dynamic assessment of the competitiveness of enterprises in the confectionery industry, it also analyzes the influence of company’s own retail network on the competitiveness of the company and the interdependence of the enterprise's competitiveness with the competitiveness of the produced products. The relevance of the research topic is connected with the fact that the current economic situation requires using of all reserves for improving the efficiency of economic activity of a company. To achieve the mentioned purpose of the article the authors use the Strategic Groups Mapping method and the Analytical Hierarchy Process. In this research the authors propose a new methodological approach to the analysis of the competitiveness of companies of the Ukrainian confectionery industry; the approach allows to evaluate the impact of managerial decisions on the competitiveness of the enterprise. The competitive advantage of a company depends on the nature of its market, thereafter, market leaders have greater access to raw materials, as opposed to small enterprises that have neither export links nor access to raw materials. In our opinion, in the process of assessing the competitiveness of an enterprise, all the indicators of its activity should be divided into two groups: those that are a general characteristic of the enterprise regardless of the industry and those that characterize the industry’s specific features. The article substantiates the main criteria for assessing the competitiveness of an industrial enterprise. The hierarchy for assessing the competitiveness of an enterprise is built on the basis of the identified criteria. The practical value of the obtained result is that it has a form of specific recommendations, which allows to use it without spending additional time for adopting it to the conditions of a particular enterprise. The dynamic assessment of competitiveness is aimed at further substantiation of management decisions and should ensure their effectiveness.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.relation.ispartofseriesМіжнародні економічні відносини та світове господарство;-
dc.subjectконкурентоспроможність підприємстваuk
dc.subjectметод аналізу ієрархійuk
dc.subjectкарта стратегічних групuk
dc.subjectоцінка конкурентоспроможності підприємстваuk
dc.subjectкондитерська галузьuk
dc.subjectаналіз господарської діяльностіuk
dc.subjectcompetitiveness of the enterpriseuk
dc.subjectStrategic Groups Mappinguk
dc.subjectAnalytical Hierarchy Processuk
dc.subjectassessment of competitiveness of the enterpriseuk
dc.subjectconfectionery industryuk
dc.subjectanalysis of economic activityuk
dc.titleДинамічне оцінювання конкурентоспроможності підприємстваuk
dc.title.alternativeDynamic assessment of company's competitivenessuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:2019 / Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 28. Частина 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДИНАМІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ.pdf679.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.