Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65444
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗаяц, О. В.-
dc.date.accessioned2024-09-24T14:22:28Z-
dc.date.available2024-09-24T14:22:28Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationЗаяц, О. В. Моделювання доходів від використання сучасних цінових інструментів на пасажирському транспорті / О. В. Заяц // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), Я. П. Дроздовський, К. С. Брензович та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Вип. 30. – С. 74–80. – Бібліогр.: с. 80 (5 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/30_2020ua/16.pdfuk
dc.identifier.issn2413-9971-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65444-
dc.description.abstractУ статті запропоновано науковий підхід до виявлення факторів, які впливають на доходи перевізника від проїзду пасажирів з використанням електронного квитка на кількість поїздок. На доходи КП «Київпастранс» від операційної діяльності впливає перш за все виручка від перевезень платних пасажирів. Сьогодні більшість пасажирів користується разовими квитками, а також місячними проїзними квитками. Із введенням у промислову експлуатацію АСОП гама засобів оплати проїзду в міському пасажирському транспорті міста Києва, який працює у звичайному режимі руху, буде однаковою в усіх видах відповідного транспорту. Математичне моделювання у застосуванні сучасних цінових інструментів в автоматизованій системі обліку оплати проїзду в міському пасажирському автомобільному транспорті, який працює у звичайному режимі руху, дає змогу визначити основні фактори, які впливають на величину доходів від перевезення пасажирів із застосуванням транспортних карток на кількість поїздок, з високою достовірністю, а також побудувати відповідну математичну поліномінальну залежність.uk
dc.description.abstractIn the article, modeling of revenues from the use of modern pricing instruments in passenger transport is carried out. The revenues of KP “Kyivpastrans” from operating activities are influenced, first of all, by revenue from transportation of paid passengers. Today, majority of passengers use single tickets as well as monthly tickets. With the commissioning of ASOP, the range of payment methods for urban passenger transport in the city of Kyiv, which operates in the normal mode, will be the same in all modes of relevant transport. An important task is to identify the factors that affect the carrier’s revenue from passenger fare using the electronic ticket for the number of trips, as the most popular in the future. By interviewing experts from the composition of employees of financial and economic subdivisions of urban passenger transport enterprises operating in the normal mode of traffic, the main factors that influence the amount of revenue from transportation of passengers on travel by transport cards are identified. Every interviewed expert, stated the following factors: volumes of passenger transportation by transport cards for the number of trips, sales volumes of trips to passengers at points of sale, profitability of each tariff plan, or, in other words, average income rate (UAH) for 1 trip, number of days per month, incl. number of working days and days off, seasonality, i. e. fluctuations in demand for transport services depending on the calendar period of the year. Changes in the curve of revenue from the carriage of passengers by transport cards by the number of trips have a considerable similarity to the changes in the curves of the volumes of carriage of passengers and sales of trips. Mathcad tools were used to determine the effect of factors on the revenue generated by passenger transportation by transport cards in urban passengers transport and to construct a corresponding mathematical model. First of all, it is determined whether the above factors correlate with the resultant indicator – the monthly volume of revenue from passenger transport by transport cards. The Mathcad software environment allows you to analyze the dependency between the data and to determine the parameters of such dependency. If you want to analyze the impact on a particular phenomenon of several factors, Mathcad allows you to do this using a polynomial function. In particular, there is a tool like the regress function that returns a polynomial coefficient vector that uses the interp function to find the nth order polynomial that best fits the data values in the least squares output.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.relation.ispartofseriesМіжнародні економічні відносини та світове господарство;-
dc.subjectконтролінгuk
dc.subjectорганізаційно-економічні методиuk
dc.subjectпасажирський транспортuk
dc.subjectавтоматизована система обліку оплати проїздуuk
dc.subjectдохідuk
dc.subjectпоїздкиuk
dc.subjectпасажириuk
dc.subjectcontrollinguk
dc.subjectorganizational and economic methodsuk
dc.subjectpassenger transportuk
dc.subjectautomated system of accounting of payment of fareuk
dc.subjectincomeuk
dc.subjecttripsuk
dc.subjectpassengersuk
dc.titleМоделювання доходів від використання сучасних цінових інструментів на пасажирському транспортіuk
dc.title.alternativeModeling of revenues from the use of modern pricing instruments on passenger transportuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 30 - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МОДЕЛЮВАННЯ ДОХОДІВ ВІД ВИКОРИСТАННЯ.pdf544.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.