Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66610
Title: Основні зміни ринкових позицій та конкурентоспроможності світових автомобільних ТНК в умовах міжнародного бізнесу
Other Titles: Main changes in the market position and competitiveness of global automotive TNCs in the conditions of international business
Authors: Македон, В. В.
Михайленко, О. Г.
Keywords: міжнародний бізнес, регіони світу, автомобільна ТНК, ринкова стратегія, конкурентні позиція, обсяги виробництва, international business, regions of the world, automotive multinational corporation, market strategy, competitive positions, production volumes
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Македон, В. В. Основні зміни ринкових позицій та конкурентоспроможності світових автомобільних ТНК в умовах міжнародного бізнесу / В. В. Македон, О. Г. Михайленко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 38. – С. 74–80. – Бібліогр.: с. 79–80 (12 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/38_2021ua/15.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У роботі досліджено зміни ринкових позицій та конкурентоспроможності світових автомобільних ТНК в системі міжнародного бізнесу. Виявлено країнові, галузеві і корпоративні фактори, що впливають на вибір інвестиційних і неінвестиційних методів освоєння нових ринків автомобільними ТНК, проведено дослідження ступеня їх впливу на прийняття рішення компанією. Виділено особливості освоєння ключових ринків країн у різних географічних регіонах. Проведено аналіз кількісних і якісних змін у структурі виробництва і продажів автомобілів європейськими ТНК, що стали наслідком їх активної інтернаціоналізації. Особливу увагу приділено «домашньому» регіону автомобільних ТНК, в тому числі проаналізовано специфіку екологічного регулювання розміщення автомобільних заводів в ЄС. Визначено, що найважливішим елементом конкурентоспроможності автомобільних компаній став екологічний аспект.
The paper investigates changes in market positions and competitiveness of global automotive TNCs in the system of international business. Country, sectoral and corporate factors influencing the choice of investment and non-investment methods for the development of new markets by automobile TNCs were identified, and a study of the degree of their influence on the company’s decision-making was carried out. The features of the development of key markets of countries in different geographic regions are highlighted. The analysis of quantitative and qualitative changes in the structure of production and sales of cars by European TNCs was carried out, which were the result of their active internationalization. Particular attention is paid to the «home» region of automobile TNCs, including the analysis of the specificity of environmental regulation of the location of automobile factories in the EU. It has been determined that the environmental aspect has become the most important element of the competitiveness of automobile companies. In the process, it was found that for the «home» region at the present stage, European automotive TNCs usually choose a strategy of mergers and acquisitions with exceptions in the form of joint ventures for the production of low-cost cars or greenfield-projects for luxury cars. In addition to acquisitions in order to strengthen their position in other markets, companies seek to specialize and get rid of non-core assets. The countries of Asia, Latin America, North Africa and the Middle East are considered by European automobile TNCs as the most promising for further development and production of their products there. Market development strategies and the choice of method of starting production there are largely determined by the peculiarities of their national legislation, the expected magnitude of demand and the stability of the political situation. At existing enterprises, if necessary, companies increase production capacity, invest in equipment upgrades, move from assembly to full cycle production, as well as increase the level of localization (including by investing in the construction of engine plants).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66610
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 38 - 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.