Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67492
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСержанов, Віталій Вікторович-
dc.contributor.authorДяченко, Т. А.-
dc.contributor.authorАбрамов, Ф. В.-
dc.date.accessioned2024-11-20T19:21:36Z-
dc.date.available2024-11-20T19:21:36Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationСержанов, В. В. Коррупція, неефективні інститути та європейська інтеграція / В. В. Сержанов, Т. А. Дяченко, Ф. В. Абрамов // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 44 (спец. вип., присвяч. євроінтеграційній тематиці). – С. 90–95. – Бібліогр.: с. 93–95 (25 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/44_2022ua/16.pdfuk
dc.identifier.issn2413-9971-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67492-
dc.description.abstractУ статті показано, що репресивні антикорупційні заходи, що традиційно застосовуються для попередження виникнення та поширення корупції, є малоефективними через низку причин. Виявлено, що безпосередньою причиною виникнення та поширення корупції є неефективність чинних формальних правил, що призводять до зростання рівня трансакційних витрат бюрократичних процедур та спонукають клієнта до укладання корупційної угоди. Показано, що, за певних обставин, інституційні реформи, що необхідні для приєднання країни до євроінтеграційних процесів, можуть призвести до підвищення ефективності інституційних рамок країни та мати позитивний вплив на динаміку рівня її корумпованості. Доведено, що для успішного скорочення рівня корумпованості, шляхом підвищення ефективності інституційних рамок, імплантація запозичених формальних правил, що характеризуються умовною неефективністю, має відбуватися виключно після усунення зовнішніх чинників їх неефективності. Обґрунтована необхідність врахування критеріїв доцільності реформування умовно та безумовно-неефективних формальних правил під час реформування неефективних незапозичених формальних правил.uk
dc.description.abstractIt is shown that the repressive anti-corruption measures traditionally used to prevent the emergence and spread of corruption are ineffective due to a number of reasons. The main reason for the ineffectiveness of these measures is the failure to take into account the client’s motives when concluding a corruption agreement with a corrupt official. It was revealed that the direct cause of the emergence and spread of corruption is the inefficiency of the existing formal rules, which lead to an increase in the level of transaction costs of bureaucratic procedures and encourage the client to enter into a corruption agreement. As a result, the fight against corruption should be considered as an integral part of general institutional reforms. Achieving a noticeable reduction in the level of corruption in the country is possible due to the consistent implementation of reforms aimed at increasing the overall effectiveness of the current formal rules. The direct consequences of these reforms should be both the elimination of the incentives that prompt the client to enter into a corrupt deal, and the elimination of the official’s discretionary powers that enable him to provide corrupt services to his clients. It is shown that, under certain circumstances, the institutional reforms necessary for the country’s accession to the European integration processes can lead to an increase in the efficiency of the country’s institutional framework and have a positive impact on the dynamics of its level of corruption. Corresponding reforms can take place both by borrowing formal rules that have already managed to prove their effectiveness, and by increasing the effectiveness of existing non-borrowed formal rules. In both cases, a sustainable long-term reduction in the level of corruption in the country is possible only if positive dynamics of formal rules are ensured. It has been proven that in order to successfully reduce the level of corruption by increasing the efficiency of the institutional framework, the implantation of borrowed formal rules characterized by conditional inefficiency should occur only after the elimination of external factors of their inefficiency. The need to take into account the criteria for the expediency of reforming conditionally and unconditionally ineffective formal rules during the reformation of ineffective non-borrowed formal rules is substantiated.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.relation.ispartofseriesМіжнародні економічні відносини та світове господарство;-
dc.subjectтрансакційні витратиuk
dc.subjectінституційні реформиuk
dc.subjectформальні правилаuk
dc.subjectбюрократичні процедуриuk
dc.subjectкритерії ефективностіuk
dc.subjecttransaction costsuk
dc.subjectinstitutional reformsuk
dc.subjectformal rulesuk
dc.subjectbureaucratic proceduresuk
dc.subjectcriteria of efficiencyuk
dc.titleКоррупція, неефективні інститути та європейська інтеграціяuk
dc.title.alternativeCorruption, inefficient institutions and European integrationuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:2022 / Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 44



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.