Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67601
Название: Проблеми та перспективи розвитку ринку органічної продукції України в умовах євроінтеграції
Другие названия: Problems and prospects of the organic products market of Ukraine in the conditions of European integration
Авторы: Скороход, І. С.
Сніжок, С. Ю.
Ключевые слова: органічне виробництво, органічна продукція, ринок органічної продукції, вітчизняний ринок, нормативно-правове регулювання, organic production, organic products, market of organic products, domestic market, regulatory and legal regulation
Дата публикации: 2022
Издательство: Видавничий дім «Гельветика»
Библиографическое описание: Скороход, І. С. Проблеми та перспективи розвитку ринку органічної продукції України в умовах євроінтеграції / І. С. Скороход, С. Ю. Сніжок // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 45. – С. 73–76. – Бібліогр.: с. 75–76 (8 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/45_2022ua/15.pdf
Серия/номер: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто особливості функціонування та розвитку українського ринку органічної продукції. Визначено інструменти нормативно-правового регулювання органічного ринку України та з’ясовано, що в нашій державі не має чіткої державної політики стосовно напрямів наступного розвитку органічної галузі. Виявлено,що серед основних перешкод в розвитку національного ринку органічної продукції є: недосконалість нормативно-правової бази; обмежений доступ до зовнішніх ринків органічної продукції; відсутність у підприємств маркетингового досвіду виробництва та реалізації органічної продукції; слабкий розвиток внутрішньої інфраструктури тощо. Запропоновано шляхи вдосконалення процесу просування органічних продуктів вітчизняних виробників на внутрішній та зовнішній ринки. Розвиток вітчизняного ринку органічної продукції є перспективним з огляду на наявні в Україні природні ресурси та зростаючу зацікавленість споживачів.
The article examines the peculiarities of the functioning and development of the Ukrainian market of organic products and emphasizes the need for the development of organic production as a priority for the development of the domestic food complex. The instruments of normative and legal regulation of the organic market of Ukraine were determined and it was found that in our country there is no clear state policy regarding the directions of the further development of the organic industry. The main obstacles in the development of the national market of organic products have been identified. Ways to improve the process of promoting organic products of domestic producers to domestic and foreign markets are proposed. The development of the domestic market of organic products is promising given the natural resources available in Ukraine and the growing interest of consumers. As a result of research, it was found that Ukraine occupies a leading position in the area of certified land and mainly specializes in the cultivation of grain and oil crops. The development of the organic movement has been one of the most relevant trends for modern society for many years. Today, consumers are increasingly interested in food products that are ecologically clean and whose production does not have a negative impact on the environment. Such products are presented on the market as products of organic production. The development of organic production is one of the important measures of stable supply of the country’s population with high-quality and safe agricultural products, it will contribute to the improvement of the economic, social and ecological situation in Ukraine, the comprehensive development of rural areas, the improvement of the population’s health and should become one of the factors of strengthening of the country’s economic ties with the European Community. In Ukraine, over the past two decades, there has been a clear trend towards an increase in the production of organic products on areas of agricultural land where certified organic production is carried out, a constant increase in both the number of organic market operators and the level of consumption of organic products in Ukraine. The total area of the country, its agricultural land, geographical position and convenient location in relation to potential international markets all contribute to the development of the organic market and the spread of organic agriculture.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67601
ISSN: 2413-9971
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 45 - 2022

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ РИНКУ.pdf325.48 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.