Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69421
Назва: Універсальні аспекти децентралізації державної влади
Інші назви: Universal aspects of decentralization of state power
Автори: Лавриненко, Г. А.
Палінчак, Микола Михайлович
Ключові слова: децентралізація, універсалізм, державна влада, органи місцевого самоврядування, демократизація, трансформація, громадянське суспільство, decentralization, universalism, state power, local self-government bodies, democratization, transformation, civil society
Дата публікації: 2022
Видавництво: Видавничий дім "Гельветика"
Бібліографічний опис: Лавриненко, Г. А. Універсальні аспекти децентралізації державної влади / Г. А. Лавриненко, М. М. Палінчак // Регіональні студії / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), І. М. Вегеш, Є. І. Гайданка та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Вип. 31. – С. 11–15. – Бібліогр.: с. 15 (16 назв); рез. укр., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/31/2.pdf
Серія/номер: Регіональні студії;
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена дослідженню процесу децентралізації, котрий характеризується конституційно закріпленим перерозподілом повноважень та відповідальності за виконання управлінських функцій між центральними і місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування, а також виявленню універсальних аспектів децентралізації державної влади. Визначено, що в якості причин децентралізації виступає глобальна інтеграція, зміни вагомості політичних акторів, складнощі з централізованою системою управління державою, необхідність залученості місцевих еліт та громадянського суспільства до політичних та економічних процесів у державі. Конкретизовано універсальні особливості та внутрішні фактори процесу децентралізації державної влади, серед яких: збільшення рівня залученості громадян у політичне життя держави та легітимності державної влади, захист та реалізація демократичних прав і свобод, формування громадянської культури політичної еліти. З’ясовано універсальні принципи розподілу повноважень між різними рівнями влади: субсидіарності, демократизму, єдності та системності, пропорційності, зміни цілей, об’єктивності, конгруентності компетенцій та обов’язків, конкуруючих компетенцій, ефективного використання потенціалу території, вирівнювання бюджетної забезпеченості. Наголошено, що до основних складових універсального механізму децентралізації державної влади входить правова основа, організаційні заходи, ресурсне забезпечення та контроль за здійсненням повноважень. Зазначено, що універсальною типологію децентралізації виступає поділ на адміністративну, політичну та фіскальну. Проаналізовано такі різновиди децентралізації, як територіальна, предметна та функціональна. Автор доходить до висновку, що найбільш поширеною та універсальною формою децентралізації являє собою передача відповідальності за виконання владних функцій на місцевий рівень в умовах збереження забезпечення його ресурсами від центральних органів влади.
The article is devoted to the study of the decentralization process, which is characterized by the constitutionally established redistribution of powers and responsibilities for the performance of management functions between central and local authorities and local self-government bodies, as well as to the identification of universal aspects of the decentralization of state power. It was determined that global integration, changes in the importance of political actors, difficulties with the centralized system of state management, the need for the involvement of local elites and civil society in political and economic processes in the state are the reasons of decentralization. The universal features and internal factors of the process of decentralization of state power are specified, including: increasing the level of citizen involvement in the political life of the state and the legitimacy of state power, the protection and implementation of democratic rights and freedoms, the formation of the civil culture of the political elite. The universal principles of the distribution of powers between different levels of government have been clarified: subsidiarity, democracy, unity and systematicity, proportionality, changing goals, objectivity, congruence of competences and duties, competing competences, effective use of the territory’s potential, equalization of budget provision. It was emphasized that the main components of the universal mechanism of decentralization of state power include the legal basis, organizational measures, resource provision and control over the exercise of powers. It is noted that the universal typology of decentralization is the division into administrative, political and fiscal. Such varieties of decentralization as territorial, subject and functional are analyzed. The author comes to the conclusion that the most widespread and universal form of decentralization is the transfer of responsibility for the performance of power functions to the local level under the conditions of preservation providing of its resources from the central authorities.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69421
ISSN: 2663-6115
Розташовується у зібраннях:Регіональні студії №31 2022

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
УНІВЕРСАЛЬНІ АСПЕКТИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ.pdf390.35 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.