Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСокол, М. В.-
dc.contributor.authorСтарко, О. Л.-
dc.date.accessioned2025-02-13T10:36:46Z-
dc.date.available2025-02-13T10:36:46Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationСокол М. В. Незаконна порубка або незаконне перевезення, зберігання, збут лісу: кримінально-правова характеристика складу екологічного правопорушення/ М. В. Сокол, О. Л. Старко//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №5. – С. 744-751– Бібліогр.: с. 750-751 (20 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/313164/304199uk
dc.identifier.issn2788-6018-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70576-
dc.description.abstractСтаття присвячена кримінально-правовій характеристиці незаконної порубки лісу або незаконного перевезення, зберігання, збуту лісу. Виокремлено чіткі риси предмета злочину, такі як: цілісність дерев та чагарників, їх сироростучість, відсутність критеріїв вікового обмеження зрубаних дерев та чагарників. Сформульовані критерії віднесення окремих територій до місця вчинення злочину. Звернено увагу на те, що розуміння порубки лісу лише як відділення дерева від кореня обумовлює звуження кола кримінально-правової заборони, адже такі дії як пошкодження, викорчовування, заподіюючи істотну шкоду довкіллю, залишаються поза межами кримінальної відпові-дальності. Пропонується дати чітке роз’яснення щодо змісту поняття “порубка лісу” у примітці до ст. 246 КК України. Акцентується увага на критичних зауваженнях щодо розширення законодавцем меж об’єктивної сторони, а саме включенню у диспозицію ч. 1 ст. 246 КК України, окрім порубки лісу, таких дій як перевезення, зберігання, збут незаконно зрубаних дерев або чагарників, що заподіяли істотну шкоду. Встановлено, що законодавчий підхід щодо формулювання матеріального складу злочину, ознакою якого є вказані дії, створює низку проблем у процесі кваліфікації діяння. Наведено аргументи щодо недоцільності декриміналізації перевезення, зберігання, збуту незаконно зрубаних дерев або чагарників, що заподіяли істотну шкоду, оскільки такі дії не втрачають своєї суспільної небезпеки, особливо в умовах ускладненої війною, екологічної ситуації. Водночас, не підтримується думка про доцільність встановлення адміністративної відповідальності за перевезення та зберігання незаконно зрубаних дерев та чагарників. Запропоновано диференціювати кримінальну відповідальність у цій частині. Перевезення, зберігання, збут незаконно зрубаних дерев або чагарників передбачити як кримінальний проступок із формальним складом (ч. 1 ст. 246 КК України), вилучивши при цьому перевезення та зберігання незаконно зрубаних дерев або чагарників із диспозиції ч. 1 ст. 65 КУпАП, як адміністративно карані дії. Відповідальність за незаконну порубку дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяла істотну шкоду передбачити у ч. 2 ст. 246 КК України (як злочин з матеріальним складом). З’ясовано, що найбільш поширеними мотивами цього злочину є корисливі мотиви.uk
dc.description.abstractThe article is devoted to the criminal and legal characterization of illegal logging or illegal transportation, storage, and sale of forest. The author identifies distinct features of the subject matter of the crime, such as: the integrity of trees and shrubs, their virginity, and the absence of age restriction criteria for felled trees and shrubs. The author formulates the criteria for attributing certain territories to the crime scene. The author emphasizes that the understanding of deforestation only as separation of a tree from the root leads to a narrowing of the scope of criminal law prohibition, since such actions as damage, uprooting, causing significant damage to the environment remain outside the scope of criminal liability. It is proposed to give a clear explanation of the meaning of the concept of “deforestation” in the note to Article 246 of the Criminal Code of Ukraine.The author emphasizes the critical remarks on the legislator’s expansion of the objective party, namely, the inclusion in the disposition of Part 1 of Article 246 of the Criminal Code of Ukraine, in addition to felling, of such actions as transportation, storage, sale of illegally felled trees or shrubs that caused significant damage. The author establishes that the legislative approach to the formulation of the material elements of a crime which are characterized by the above actions creates a number of problems in the process of qualifying an act.The author provides arguments that it is inexpedient to decriminalize transportation, storage, and sale of illegally felled trees or shrubs which caused significant damage, since such actions do not lose their public danger, especially in the context of the environmental situation complicated by the war. At the same time, the author does not support the view that it is expedient to establish administrative liability for transportation and storage of illegally felled trees and shrubs. It is proposed to differentiate criminal liability in this regard. Transportation, storage, and sale of illegally felled trees or shrubs should be provided for as a criminal offense with a formal composition (Part 1 of Article 246 of the Criminal Code of Ukraine), while excluding transportation and storage of illegally felled trees or shrubs from the disposition of Part 1 of Article 65 of the Code of Administrative Offenses as administratively punishable actions. Liability for illegal felling of trees or shrubs in forests, protective and other forest plantations which caused significant damage should be provided for in Part 2 of Article 246 of the Criminal Code of Ukraine (as a crime with material composition). It is found that the most common motives for this crime are mercenary motives.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectсклад злочинуuk
dc.subjectлісuk
dc.subjectлісові насадженняuk
dc.subjectлісовий фондuk
dc.subjectземельна ділянка лісогосподарського призначенняuk
dc.subjectпорубка лісуuk
dc.subjectперевезенняuk
dc.subjectзберіганняuk
dc.subjectзбутuk
dc.subjectістотна шкодаuk
dc.subjectсуспільно небезпечні наслідкиuk
dc.subjectекологічне правоuk
dc.subjectcorpus delictiuk
dc.subjectforestuk
dc.subjectforest plantationsuk
dc.subjectforest funduk
dc.subjectforestry landuk
dc.subjectfellinguk
dc.subjecttransportationuk
dc.subjectstorageuk
dc.subjectsaleuk
dc.subjectmaterial damageuk
dc.subjectsocially dangerous consequencesuk
dc.subjectenvironmental lawuk
dc.titleНезаконна порубка або незаконне перевезення, зберігання, збут лісу: кримінально-правова характеристика складу екологічного правопорушенняuk
dc.title.alternativeIllegal logging or illegal transportation, storage, sale of forest: criminal and legal characteristics of the environmental offenseuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
313164-Текст статті-724643-1-10-20241011.pdf312.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.