Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71863
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Лисенко, І. В. | - |
dc.contributor.author | Кузьменко, О. В. | - |
dc.contributor.author | Гаряєва, Г. М. | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-19T06:38:08Z | - |
dc.date.available | 2025-03-19T06:38:08Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Лисенко І. В. Юридичне регулювання академічної доброчесності в Україні: еволюція і перспективи/ І. В. Лисенко, О. В. Кузьменко, Г. М. Гаряєва //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2025. – №1. – С. 108-112 – Бібліогр.: с. 111-112 (33 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/323393/313621 | uk |
dc.identifier.issn | 2788-6018 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71863 | - |
dc.description.abstract | У статтіз’ясованоісторичні аспекти і сьогоднішні особливості юридичного регулювання академічної доброчесності загалом і в Україні зокрема; проаналізовано стан наукових досліджень академічної доброчесності;з’ясовано проблеми і перспективі вдосконалення правового регулювання академічної доброчесності в Україні. Зроблено висновок, що сьогодні академічна доброчесність як вимога до наукової і науково-педагогічної діяльності, а також освітньої діяльності в цілому, дедалі частіше звучить у публічному просторі. Передумовою для цього є те, що, незважаючи в цілому на певне уявлення про неї і окремі вимоги, які існували вже досить давно, академічна доброчесність як певний системний концепт і предмет правового регулювання стала втілюватися в правовому регулюванні, досліджуватися науковцями лише нещодавно. Так само йдеться про інституції, які мали би займатися контролем за дотриманням вимог академічної доброчесності. Їх створення і діяльність, а також проблеми, які виникають у зв’язку з цим на практиці, так само є відносно новими феноменами. Констатується, що академічна доброчесність є досить системно вкоріненим у освітнє право принципом, який важить для освіти досить багато. Академічна доброчесність активно досліджується як в зарубіжній науці, так і у вітчизняній, проте українські дослідники, все ж, на наш погляд, приділяють їй недостатню увагу. Передусім йдеться про правове регулювання. Варто вітати запровадження з 2017 року легального визначення, форм порушення, санкцій до відповідних порушників академічної доброчесності. Крім того, досить важливим є внутрішньоуніверситетські нормативні вимоги до академічної доброчесності, що втілюються в численних кодексах, положеннях тощо, а також в діяльності комісій із академічної доброчесності. Разом з тим варто констатувати, що відповідна увага стала приділятися академічній доброчесності досить пізно. На сьогоднішній день, вочевидь, існують численні спори щодо порушення академічної доброчесності, проте часто вони стосуються періоду до 2017 року, коли відповідним питанням приділялося недостатньо уваги. Крім того, виникають питання щодо дії в часі відповідних механізмів, запроваджених із 2017 року на попередні періоди. Ці питання варто максимально продумати і щодо нового законопроєкту про академічну доброчесність, який вже ухвалено у першому читанні Верховної Радою України 6 червня 2024 року. Попри численні зауваження, які до нього висловлені в експертному середовищі, сподіваємося, що він буде доопрацьований і ухвалений остаточно. Варто вітати системність підходу, який був втілений у відповідному законопроєкті, проте без усунення недоліків його остаточне ухвалення неможливе. | uk |
dc.description.abstract | The article clarifies the historical aspects and current features of the legal regulation of academic integrity in general and in Ukraine in particular; analyzes the state of scientific research on academic integrity; identifies problems and prospects for improving the legal regulation of academic integrity in Ukraine. It is concluded that today academic integrity as a requirement for scientific and scientific-pedagogical activity, as well as educational activity in general, is increasingly heard in the public space. The prerequisite for this is that, despite the general idea of it and individual requirements that have existed for quite a long time, academic integrity as a certain systemic concept and subject of legal regulation has only recently begun to be embodied in legal regulation and studied by scientists. It also concerns institutions that should be engaged in monitoring compliance with the requirements of academic integrity. Their creation and activity, as well as the problems that arise in connection with this in practice, are also relatively new phenomena. It is stated that academic integrity is a principle that is quite systematically rooted in educational law, which is of great importance for education. Academic integrity is actively researched both in foreign and domestic science, but Ukrainian researchers, in our opinion, still pay insufficient attention to it. First of all, it is about legal regulation. It is worth welcoming the introduction of a legal definition, forms of violation, and sanctions for relevant violators of academic integrity since 2017. In addition, intra-university regulatory requirements for academic integrity, embodied in numerous codes, regulations, etc., as well as in the activities of academic integrity commissions, are quite important. At the same time, it is worth noting that appropriate attention began to be paid to academic integrity quite late. Today, there are obviously numerous disputes regarding violations of academic integrity, but they often concern the period before 2017, when the relevant issues were not given sufficient attention. In addition, questions arise regarding the validity of the relevant mechanisms introduced from 2017 to the previous period. These issues should be considered as much as possible regarding the new draft law on academic integrity, which was already adopted in the first reading by the Verkhovna Rada of Ukraine on June 6, 2024. Despite the numerous comments expressed in the expert community, we hope that it will be finalized and finally adopted. It is worth welcoming the systematic approach that was implemented in the relevant draft law, but without eliminating the shortcomings, its final adoption is impossible. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.subject | право на освіту | uk |
dc.subject | академічна доброчесність | uk |
dc.subject | плагіат | uk |
dc.subject | фальсифікація | uk |
dc.subject | фабрикація | uk |
dc.subject | юридичне письмо | uk |
dc.subject | університетська автономія | uk |
dc.subject | якість освіти | uk |
dc.subject | right to education | uk |
dc.subject | academic integrity | uk |
dc.subject | plagiarism | uk |
dc.subject | falsification | uk |
dc.subject | fabrication | uk |
dc.subject | legal writing | uk |
dc.subject | university autonomy | uk |
dc.subject | quality of education | uk |
dc.title | Юридичне регулювання академічної доброчесності в Україні: еволюція і перспективи | uk |
dc.title.alternative | Legal regulation of academic integrity in Ukraine: evolution and prospects | uk |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | 2025 / Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
323393-Текст статті-749688-1-10-20250221.pdf | 261.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.