Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74853
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛитовченко, В. П.-
dc.contributor.authorЛитовченко, С. В.-
dc.date.accessioned2025-06-29T12:37:56Z-
dc.date.available2025-06-29T12:37:56Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationЛитовченко, В. П. Безбар’єрність стоматологічної допомоги пацієнтам з особливими комунікативними потребами: організаційний та психологічний аспекти / В. П. Литовченко, С. В. Литовченко // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Психологія / редкол.: У. Б. Михайлишин (голов. ред.), В. М. Корольчук, М. С. Корольчук та ін. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 1. – С. 131–139. – Бібліогр.: с. 139 (27 назв); рез. укр., англ. URL http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/101/197uk
dc.identifier.issn2786-5029-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74853-
dc.description.abstractУ статті представлено аналітичний огляд нормативних документів, психолого-педагогічних, медичних досліджень в контексті проблеми, що досліджувалася; проаналізовано сутність та особливості організації безбар’єрного доступу до стоматологічних послуг для пацієнтів з особливими комунікативними потребами, розглянуто приклади доцільних пристосувань (прозорі захисні маски, «телемедицина» тощо). На основі теоретичного аналізу визначено основні аспекти безбар’єрності стоматологічної допомоги пацієнтам з порушеннями слуху: законодавчий, економічний, освітній (розроблення навчально-методичного забезпечення, підготовка та перепідготовка фахівців), практичний (застосування сучасних форм, методів, технологій), адаптивний (забезпечення доступності до якісних стоматологічних послуг, дотримання принципів «універсального дизайну», упровадження адаптацій та «розумних пристосувань», урахування індивідуальних потреб кожного пацієнта). Акцентовано, що особливі потреби зумовлюють, насамперед, необхідність внесення коректив у процес надання послуг, планування та застосування певних пристосувань середовища. Проте доцільно спочатку передбачити «універсальний дизайн» організації стоматологічної допомоги, який включає варіативність (множинні способи і формати допомоги), адаптивність (здатність змінюватися, пристосовуватися), гнучкість (урахування різних потреб, багатоманітності) у наданні послуг, використання сучасного обладнання та технологій, дотримання норм доступності. З метою вивчення думки експертів, обговорення психологічних та організаційних аспектів надання стоматологічних послуг пацієнтам з порушеннями слуху (особливими потребами), підвищення обізнаності з цього питання розроблено та проведено відкриті лекціїдискусії «Стоматологічна інклюзивна толока» на платформі Clubhouse.uk
dc.description.abstractThe article presents an analytical review of normative documents, psychological and pedagogical, medical research in the context of the problem under study; the essence and features of the organization of barrier-free access to dental services for patients with special communication needs are analyzed, examples of appropriate devices are considered (transparent protective masks, «telemedicine», etc.). Based on theoretical analysis, the main aspects of barrier-free dental care for patients with hearing impairments are identified: legislative, economic, educational (development of educational and methodological support, training and retraining), practical (use of modern forms, methods, technologies), adaptive (accessibility) to quality dental services, adherence to the principles of «universal design», the introduction of adaptations and «reasonable accommodation», taking into account the individual needs of each patient). It is emphasized that special needs determine, first of all, the need to make adjustments in the process of providing services, planning and application of certain environmental adaptations. However, it is advisable to first provide a «universal design» of dental care, which includes variability (multiple ways and formats of care), adaptability (ability to change, adapt), flexibility (taking into account different needs, diversity) in providing services, use of modern equipment and technology, compliance accessibility standards. In order to study the opinion of experts, discuss psychological and organizational aspects of providing dental services to patients with hearing impairments (special needs), raise awareness on this issue developed and conducted open lectures-discussions «Dental Inclusive Toloka» on the Clubhouse platform.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.relation.ispartofseriesПсихологія;-
dc.subjectбезбар’єрністьuk
dc.subjectстоматологічна допомогаuk
dc.subjectпацієнти з особливими потребамиuk
dc.subjectкомунікативні потребиuk
dc.subjectадаптації при наданні стоматологічних послугuk
dc.subjectbarrier-freeuk
dc.subjectdental careuk
dc.subjectpatients with special needsuk
dc.subjectcommunication needsuk
dc.subjectadaptations in the provision of dental servicesuk
dc.titleБезбар’єрність стоматологічної допомоги пацієнтам з особливими комунікативними потребами: організаційний та психологічний аспектиuk
dc.title.alternativeBarrierity of dental care for patients with special communicative needs: organizational and psychologicaluk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:2022 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ СТОМАТОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ.pdf642.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.