Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75597
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Клейменова, Т. В. | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-18T14:46:54Z | - |
dc.date.available | 2025-07-18T14:46:54Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Клейменова, Т. В. Автобіографізм у повістевій прозі Івана Садового / Т. В. Клейменова // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 39. – С. 262–266. – Бібліогр.: с. 266 (8 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_1/46.pdf | uk |
dc.identifier.issn | 2663-4899 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75597 | - |
dc.description.abstract | У статті простежено риси автобіографізму в малодослідженій повістевій прозі українського письменника Івана Садового (справжнє прізвище – Федорак, 1890–1954). Матеріалом дослідження стали повісті «Безіменні плугатарі» й «Весняний гамір». Доведено, що життєвий досвід літератора й педагога Івана Садового вплинув на його прозу, визначив її провідну тему. Повісті письменника загалом не були задумані автором як автобіографії, однак характеризуються виразними автобіографічними елементами. Автобіографічний матеріал частково реалізувався у творах «Безіменні плугатарі» й «Весняний гамір» на рівнях сюжету й персонажів. На автобіографізм указує насамперед педагогічний фах головних персонажів повістей – народних галицьких учителів початку ХХ ст. і, відповідно, зображення в сюжетній канві самовідданої праці педагогів у західноукраїнських селах, багаторічний досвід якої мав автор. Прозаїк, змальовуючи характери героїв-учителів (Івана Несторовича й Михайла Лугового («Безіменні плугатарі»), Василя Теребейка («Весняний гамір»)), використав як окремі деталі, так і цілі епізоди, достовірні факти з власного життя, пов’язані з навчанням, педагогічною, суспільно-громадською та культурно-просвітницькою діяльністю, приватною сферою; наділив персонажів-педагогів рисами свого характеру, власними принципами й переконаннями. Наголошено, що автобіографічні елементи у творах указують на осмислення автором свого життєвого досвіду, діяльності народних учителів у суспільстві, проблем навчання й виховання української молоді; виявляють його погляд на зображене; сприяють глибокому, життєво й психологічно переконливому розкриттю образів головних персонажів. Зроблено висновок, що автобіографізм є засобом характеротворення й вираження авторських інтенцій, однією з особливостей творчості Івана Садового, який у проаналізованих повістях передав життєві реалії через призму особисто пережитого, власного світогляду й почуттів. | uk |
dc.description.abstract | The article analyses the autobiographical elements in the understudied novelette prose of the Ukrainian writer Ivan Sadovyi (the real name is Fedorak, 1890-1954). The material of the study is the novels “Bezimenni pluhatari (Nameless Ploughmen)” and “Vesnianyi hamir (Spring Noise)”. The author proves that Ivan Sadovyi’s life experience as a writer and teacher has influenced his prose and determined its central theme. The writer's novelettes were not originally intended as autobiographies, but they contain distinct autobiographical elements. The autobiographical material was partially realised at the plot and characters level in the works “Bezimenni pluhatari (Nameless Ploughmen)” and “Vesnianyi hamir (Spring Noise)”. It is primarily indicated by the main characters’ pedagogical profession as folk teachers of the early twentieth century in Halychyna and the representation in the plot of the teachers’ selfless work in Ukrainian Western villages. In depicting the teachers’ characters, such as Ivan Nestorovych and Mykhailo Luhovyi (“Bezimenni pluhatari (Nameless Ploughmen)”), and Vasyl Terebeiko (“Vesnianyi hamir (Spring Noise)”), the writer incorporated both specific details and entire episodes, using authentic facts from his personal life. The mentioned facts were related to his education, teaching, social and cultural activities, as well as his private life. He also endowed the teachers’ characters with traits of his personality, principles, and beliefs. The autobiographical elements in the works emphasize the writer's reflection on his life experience, the role of folk teachers in society, and the challenges of educating and upbringing Ukrainian youth. The mentioned elements reveal their perspective on the depicted events and contribute to a deep, realistic, and psychologically convincing portrayal of the main characters. The article concludes that autobiographical elements serve as a means of character development and expression of the Ivan Sadovyi's intentions and the key characteristic of his prose. In the analysed novelettes, he conveys life’s realities through the view of his personal experiences, outlook, and emotions. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk |
dc.relation.ispartofseries | Закарпатські філологічні студії; | - |
dc.subject | Іван Садовий | uk |
dc.subject | автобіографізм | uk |
dc.subject | автобіографічні елементи | uk |
dc.subject | повість | uk |
dc.subject | засіб характеротворення | uk |
dc.subject | авторські інтенції | uk |
dc.subject | Ivan Sadovyi | uk |
dc.subject | autobiographism | uk |
dc.subject | autobiographical elements | uk |
dc.subject | novelette | uk |
dc.subject | means of character development | uk |
dc.subject | author's intentions | uk |
dc.title | Автобіографізм у повістевій прозі Івана Садового | uk |
dc.title.alternative | Autobiographical elements in Ivan Sadovyi’s novelette prose | uk |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | 2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 1) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
АВТОБІОГРАФІЗМ У ПОВІСТЕВІЙ ПРОЗІ ІВАНА САДОВОГО.pdf | 386.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.