Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76349
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКороід, Тетяна Вікторівна-
dc.date.accessioned2025-08-14T08:26:28Z-
dc.date.available2025-08-14T08:26:28Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationКороід, Т. В. Емоційний інтелект як компонент формули розвитку творчого потенціалу вчителів / Т. В. Короід // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: О. Бартош (голов. ред.), І. Козубовська, та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2025. –Вип. 1 (56). – С. 86–91. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 90–91 (17 назв)uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76349-
dc.description.abstractПроблематика статті стосується актуального питання емоційного інтелекту у структурі творчого потенціалу. Мета статті: розкрити структуру творчого потенціалу, сутність поняття і складових, функцій емоційного інтелекту на основі вивчення й аналізу психолого-педагогічної літератури й узагальнення наукових підходів щодо управління розвитком творчого потенціалу вчителів. Методи дослідження: теоретичні (класифікація, узагальнення, порівняльний аналіз, аналіз літератури), емпіричні (спостереження, моделювання). Обґрунтовано основні теоретичні підходи до визначення творчого потенціалу, емоційного інтелекту, конкуренції. Досліджено характеристики творчого потенціалу, компонентом якого є емоційний інтелект. Емоційний інтелект розглянуто як компетентність, що скерована на тлумачення емоцій особистісних й інших людей. Розглядається кваліметричний підхід до вивчення рівня розвитку творчого потенціалу вчителів. Доведено важливість розроблення менеджерами закладів загальної середньої освіти кваліметричної моделі й інструментарію діагностування цього рівня щодо динаміки трансформації особистості.uk
dc.description.abstractThe article considers the issue of emotional intelligence in the structure of creative potential. The article`s aim is to reveal the structure of creative potential, the essence of this concept and its components, the functions of emotional intelligence on the basis of studying and analysing psychological and pedagogical literature, and generalising scientific approaches to managing the development of teachers' creative potential. Methods applied: theoretical (classification, generalisation, comparative analysis, literature analysis) and empirical (observation, modelling). The main theoretical approaches to the definition of creative potential, emotional intelligence, and competition are substantiated. The views of foreign and domestic scholars on these concepts are presented. The characteristics of creative potential, a component of which is emotional intelligence, are studied. Attention is focused on the allocation of this concept as a separate construct. Emotional intelligence is considered as a competence aimed at interpreting the emotions of personal and other people. The article considers a qualimetric approach to studying the level of development of teachers' creative potential. The importance of developing a qualimetric model and tools for diagnosing this level concerning the dynamics of personality transformation by managers of general secondary education institutions is proved. The qualimetric approach allows the manager to make informed decisions and direct them as a mechanism for investing in the development of the technical service. Reference to the latest educational standards, research into the structure of emotional intelligence, and systematic determination of the dynamics of personality transformation through constant diagnostics are prerequisites for revealing teachers' creative potential and successful implementing of emotional intelligence.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectемоційна компетентністьuk
dc.subjectемоційний інтелектuk
dc.subjectкваліметричний підхідuk
dc.subjectконкуренціяuk
dc.subjectрозвиток творчого потенціалу вчителівuk
dc.subjectemotional competenceuk
dc.subjectemotional intelligenceuk
dc.subjectqualimetric approachuk
dc.subjectcompetitionuk
dc.subjectdevelopment of teachers' creative potentialuk
dc.titleЕмоційний інтелект як компонент формули розвитку творчого потенціалу вчителівuk
dc.title.alternativeEmotional intelligence as a component of the formula for the developing of teachers' creative potentiauk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:2025 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(56)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.