Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76367
Название: Основні освітні парадигми в США і Великій Британії в кінці ХХ на початку ХХІ століття та їх реалізація в початковій школі
Другие названия: The main educational paradigms in the US and the United Kingdom in the late XX ‒ early XXI century and their implementation in primary school
Авторы: Милян, Жанна Іванівна
Ключевые слова: освіта, учні, навчання, виховання, освітня парадигма, education, students, learning, upbringing, educational paradigm
Дата публикации: 2025
Издательство: Вид-во УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Милян, Ж. І. Основні освітні парадигми в США і Великій Британії в кінці ХХ на початку ХХІ століття та їх реалізація в початковій школі / Ж. І. Милян // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: О. Бартош (голов. ред.), І. Козубовська, та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2025. –Вип. 1 (56). – С. 137–140. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 139–140 (6 назв)
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Реформування системи освіти в Україні передбачає вивчення зарубіжного досвіду з метою пошуку можливостей використання найбільш прогресивних ідей у вітчизняному освітньому просторі. На нашу думку, доцільним є вивчення досвіду реформування освіти в США і Великій Британії, де розвиток шкільної освіти перебуває на досить високому рівні. Мета статті – проаналізувати основні освітні парадигми в США і Великій Британії кінця ХХ початку ХХІ століття та особливості їх реалізації в початковій освіті. Методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, конкретизація, узагальнення. У процесі дослідження виявлено, що в кінці ХХ-го на початку ХХІ-го століття основними парадигмами в шкільній освіті США і Великої Британії є: прагматична, технократична, ліберально-демократична, когнітивна, гуманістична. Розвиток прагматичної парадигми пов’язаний із діяльністю Джона Дьюї. Обґрунтований Дж. Дьюї принцип «навчання через діяльність» передбачає формування процесу пізнання нового знання на активній основі, через цілеспрямовану діяльність учнів. Прагматична парадигма — це сукупна система знань, що забезпечує вирішення проблем соціалізації особистості, яка навчається, формування вмінь і практичних навичок через реалізовану у процесі пізнання діяльність. Технократична парадигма передбачає стандартизацію системи наукового знання й формалізацію освітнього процесу. Ліберально-демократична парадигма визначається як сукупна система знань і досвіду, спрямованих на розвиток вільного мислення й ціннісних орієнтирів учнів, що включають творчість, самостійність вибору, відповідальність за здійснювану діяльність, норми й ідеали толерантності й індивідуальності. Когнітивна парадигма – це сукупна міждисциплінарна система наукового знання, що ґрунтується на психології пізнавальних процесів, антропології й соціології, а першочерговою метою школи є формування особистості школяра з урахуванням розвитку його інтелектуальних здатностей, що включає базові вміння самостійного й творчого мислення. На початку ХХІ століття в центрі уваги перебуває гуманістична парадигма, яка ґрунтується на визнанні цінності кожної людини, визнанні її права на свободу, повагу, розвиток своїх здібносте. Ці парадигми реалізуються у змісті освіти США і Великої Британії.
Reforming the education system in Ukraine involves studying foreign experience in order to find opportunities to use the most progressive ideas in the domestic educational space. In our opinion, it is advisable to study the experience of education reform in the US and the UK, where the development of education is at a high level. The purpose of the article is to analyze the main educational paradigms in the USA and the UK in the late twentieth and early twenty-first centuries and the peculiarities of their implementation in primary education. Research methods: analysis, synthesis, comparison, specification, generalization. In the late twentieth and early twenty-first centuries, the main paradigms in school education in the USA and the UK were pragmatic, technocratic, liberal democratic, cognitive, and humanistic. The development of the pragmatic paradigm is associated with the work of J.Dewey. The principle of “learning by doing”, substantiated by J.Dewey, implies the formation of the process of learning new knowledge on an active basis, through the purposeful activity of students. The pragmatic paradigm is an aggregate system of knowledge that provides solutions to the problems of the socialization of a learner, the formation of skills and practical abilities through the activities implemented in the process of cognition. The technocratic paradigm involves the standardization of the system of scientific knowledge and formalization of the educational process. Thus, the technocratic direction orients education and upbringing by the ideological demands of the modern state. The liberal-democratic paradigm is defined as an aggregate system of knowledge and experience aimed at developing free thinking and value orientations of students, including creativity, independence of choice, responsibility for activities, norms and ideals of tolerance and individuality. The cognitive paradigm is a comprehensive interdisciplinary system of scientific knowledge based on the psychology of cognitive processes, anthropology, and sociology, and the primary goal of the school is to form a student’s personality, taking into account the development of his or her intellectual abilities, including basic skills of independent and creative thinking. At the beginning of the twenty-first century, the focus is on the humanistic paradigm, which is based on the recognition of the value of each person, the recognition of his or her right to freedom, respect, and the development of their abilities. The above-mentioned paradigms are realized in the content of education in the USA and the UK.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76367
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:2025 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(56)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ОСНОВНІ ОСВІТНІ ПАРАДИГМИ В США І ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ.pdf335.84 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.