Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76374
Title: Формування міжкультурної компетентності майбутніх магістрів міжнародної економіки у процесі професійної підготовки у Німеччині
Other Titles: Formation of intercultural competence of future master's students in international economics during professional training in Germany
Authors: Оленчук, Петро
Keywords: міжкультурна компетентність, міжнародна економіка, професійна підготовка, майбутні магістри з міжнародної економіки, організаційно-педагогічні умови, intercultural competence, international economics, professional training, future master's students in international economics, organizational and pedagogical conditions
Issue Date: 2025
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Оленчук, П. Формування міжкультурної компетентності майбутніх магістрів міжнародної економіки у процесі професійної підготовки у Німеччині / П. Оленчук // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: О. Бартош (голов. ред.), І. Козубовська, та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2025. –Вип. 1 (56). – С. 168–171. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 170–171 (10 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Мета статті ‒ дослідження формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю через аналіз міжнародних ініціатив, нормативно-правових засад міжкультурного діалогу та вивчення інтеграції міжкультурної складової у магістерські програми німецьких університетів. Методологія: аналіз спеціалізованої літератури, міжнародних ініціатив та документів, законодавства, порівняльний аналіз освітніх програм. Наукова новизна полягає в аналізі досвіду формування міжкультурної компетентності майбутніх магістрів зовнішньоекономічного профілю у ЗВО Німеччини. Визначено, що міжкультурна компетентність є ключовою складовою професійної підготовки фахівців у глобалізованому світі, що підтверджується міжнародними ініціативами та документами. Аналіз магістерських програм німецьких університетів (Фуртванген, Гайльбронн, Пассау) свідчить, що міжкультурна складова є важливим елементом професійної підготовки магістрів зовнішньоекономічного профілю у закладах вищої освіти. Програми поєднують теоретичну та практичну підготовку, спрямовану на розвиток міжкультурної комунікації, менеджменту та мовних навичок, сприяють професійній підготовці фахівців, здатних працювати в багатокультурному середовищі, відповідаючи вимогам сучасного ринку праці. Прогресивні ідеї досвіду німецької вищої освіти можуть бути корисними для адаптації в освітніх системах інших країн, зокрема України.
The article aims to explore the formation of the intercultural competence of future specialists in international economic relations through the analysis of international initiatives, legal frameworks of intercultural dialogue, and the integration of intercultural components into master's programs in German universities. As globalization intensifies, economic professionals must acquire intercultural skills to navigate diverse work environments effectively. The ability to communicate and collaborate across cultures is increasingly important for specialists in international economic relations. The study employs a comprehensive approach, including an analysis of specialized literature, international initiatives, and legal documents, alongside a comparative analysis of educational programs in Germany. The research examines how intercultural education is integrated into higher education institutions and its role in developing globally competent professionals. The scientific novelty lies in the analysis of the experience of forming intercultural competence among future master's students in international economic studies at higher education institutions in Germany. This study highlights the significance of intercultural education in professional training and assesses its effectiveness in preparing specialists for global labor markets. Intercultural competence is a crucial element of professional education, as demonstrated by international policies and academic programs. The analysis of master’s programs at German universities (Furtwangen, Heilbronn, Passau) confirms the importance of intercultural education. The programs integrate theoretical knowledge with practical skills in communication, management, and foreign languages. The German model can serve as a reference for other countries, particularly Ukraine, to enhance professional training in international economic education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76374
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:2025 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(56)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.