Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76398
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТовканець, Ганна Василівна-
dc.date.accessioned2025-08-15T14:07:38Z-
dc.date.available2025-08-15T14:07:38Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationТовканець, Г. В. Формування безпечного психологічного середовища на уроках мовно-літературної освітньої галузі у початковій школі / Г. В. Товканець // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: О. Бартош (голов. ред.), І. Козубовська, та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2025. –Вип. 1 (56). – С. 245–249. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 248 (14 назв)uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76398-
dc.description.abstractПсихологічний комфорт та безпека сприяють удосконаленню навчального процесу, підвищенню у школярів рівня мотивації до навчання, зняття психологічних бар’єрів, спрямування енергії на освіту. Мета статті: виявити форми і методи педагогічної діяльності щодо забезпечення психологічного середовища через проведення інноваційних уроків мовно-літературної освітньої галузі у початковій школі. Використано методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень − для з’ясування теоретичних відомостей щодо формування безпечного освітнього середовища у початковій школі, зокрема на уроках мовно-літературної освітньої галузі; систематизація – для виявлення особливостей застосування інноваційних технологій на уроках мовно- літературної освітньої галузі; прогностичний – для визначення перспектив розвитку безпечного освітнього середовища у початковій школі. Обгрунтовано організацію безпечного освітнього середовища у навчальному закладі на уроках мовно-літературної освітньої галузі як активне попередження проблемного, деструктивного розвитку учня в школі; ефективного застосування відповідних методик навчання. Систематизовано вимоги до уроку з мовно-літературної освітньої галузі у початковій школі щодо забезпечення позитивного психологічного безпечного середовища.uk
dc.description.abstractPsychological comfort and safety contribute to the improvement of the educational process, increasing the level of motivation for learning among schoolchildren, removing psychological barriers, and directing energy toward education. The purpose of the article: to identify forms and methods of pedagogical activity to ensure a psychological environment through innovative lessons in the language and literary educational field in primary school. The following scientific research methods were used: the study of scientific research - to clarify theoretical information on the formation of a safe educational environment in primary school, in particular in the lessons of the language and literary educational field; systematization - to identify the features of the use of innovative technologies in the lessons of the language and literary educational field; prognostic - to determine the prospects for the development of a safe educational environment in primary school; generalization - to formulate conclusions. The organization of a safe educational environment in an educational institution in the lessons of the language and literary educational branch is substantiated as an active prevention of problematic, destructive development of the student at school; effective application of appropriate teaching methods. The requirements for a lesson in the language and literary educational branch in primary school are systematized to ensure a positive psychological safe environment: explanation of new material based on the subjective experience of the student based on the technology of personally oriented learning, the use of dosed multi-level tasks for independent work; inclusion in the content of the lessons of exercises, texts, tasks that ensure the formation of awareness of the importance of education and training and the preservation of psychological health; use of methods that promote the activation of initiative and creative self-expression of students, methods aimed at self-knowledge and the development of intelligence, emotions, communication, imagination, selfesteem and mutual appreciation.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectбезпечне психологічне середовищеuk
dc.subjectмовно-літературна освітня галузьuk
dc.subjectметоди навчанняuk
dc.subjectпочаткова школаuk
dc.subjectурокuk
dc.subjectsafe psychological environmentuk
dc.subjectlanguage and literary educational fielduk
dc.subjectteaching methodsuk
dc.subjectprimary schooluk
dc.subjectlessonuk
dc.titleФормування безпечного психологічного середовища на уроках мовно-літературної освітньої галузі у початковій школіuk
dc.title.alternativeFormation of a safe psychological environment at the lessons of language and literary educational field in primary schooluk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:2025 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(56)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.