Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13403
Title: Особливості освітньої політики Австро-Угорщини на Закарпатті у другій половині ХІХ століття
Other Titles: Peculiarities of educational policy of Austria-Hungary in Transcarpathian region in the second half of XIX-th century
Authors: Герасимчук, Володимир Леонідович
Keywords: Закарпаття, народні школи, Австро-Угорщина, освітні закони, реформування школи
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Герасимчук, В. Л. Особливості освітньої політики Австро-Угорщини на Закарпатті у другій половині ХІХ століття [Текст] / В. Л. Герасимчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 84–87. – Бібліогр.: с. 86 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Статтю присвячено дослідженню розвитку шкільництва на Закарпатті у другій половині ХІХ ст. з урахуванням освітніх реформ, проведених Австро-Угорською монархією. З’ясовано, що революційні події 1848-1849 рр. стали вагомим поштовхом для національного відродження Закарпаття та активної просвітницької діяльності закарпатських будителів. Особливу увагу акцентовано на аналізі освітніх законів Угорського королівства 1868 р., 1879 р., 1897 р., які призвели до відкритої мадяризації народних шкіл краю та мовно-культурної асиміляції закарпатського населення. Ключові слова: Закарпаття, народні школи, Австро-Угорщина, освітні закони, реформування школи.
The article is devoted to the study of the development of education in Transcarpathia in the second half of the nineteenth century considering educational reforms implemented by Austro-Hungarian monarchy. It was found that the formation of Ukrainian national movement in Transcarpathia in the period named above was driven by several of internal and external factors. The internal factors include active educational activities of Transcarpathian cultural and public figures and teachers (A.Dobriansky, V.Dobriansky, A.Dukhnovych, A.Nehrebetskyy, O.Pavlovich), publication of works of national educational character. Among the external factors it’s necessary to point out, the revolutionary events of 1848-1849, that seized whole of Europe and entered into the history as the “Spring of Nations”. In the first years after revolution the number of public elementary schools in which training was conducted in the native language, abruptly increased. In this article special attention has paid to the analysis of educational laws of Hungarian Kingdom in 1868, 1879, 1897. Key words: Transcarpathia, public schools, Austro-Hungary, educational laws, reform school.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13403
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ ОСВІТНЬОЇ ПОЛІТИКИ АВСТРО-УГОРЩИНИ.pdf224.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.