Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондар, Тамара Іванівна-
dc.date.accessioned2016-10-20T09:13:57Z-
dc.date.available2016-10-20T09:13:57Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationБондар, Т. І. Етапи розвитку інклюзивної освіти в США [Текст] / Т. І. Бондар // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 16–19. – Бібліогр.: с. 19 (9 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10351-
dc.description.abstractУ роботі проаналізовано основні закони, що сприяли формуванню інклюзивної освіти США; виокремлено етапи становлення й розвитку інклюзивної освіти; схарактеризовано особливості провадження інклюзивної політики на конкретних етапах. Доведено, що системність і стабільність чинності правових актів, з одного боку, та правосвідомість громадян, з іншого боку, є ключовими факторами реалізації права на освіту в США осіб з інвалідністю.uk
dc.description.abstractThe article presents a historical overview of fundamental federal laws that encouraged inclusive education practices in the USA. The fi ve developmental phases have been identi fi ed that clearly re fl ect both the efforts of advocacy groups, parents, inspired educators and federal legislation shaping inclusive education. Inclusive practices rooted in special education that st arted developing in the 50s and 60s of the 20th century. Since exclusion practices were widely questioned in the courts, the Congress passed «The Elementary and Secondary Education Act» PL 89-10 (ESEA) in 1965, the fi rst law that targeted the excluded groups. The second phase was ushered by «The Education for All Handicapped Children» 94-142 (EAHCA) of 1975. Over the years it has been a landmark legislation that boosted the integration effort. The recent laws «No Child Left Behind» of 2001 and «IDEA 2004» marked the period of inclusion, making wide state assessment for children with disabilities mandatory. It was proved that syste mic stability and implementation of existing regulations on the one hand and public awareness on the other hand is a key factor in ensuring the right to education to individuals with disabilities in the United States.en
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ «Говерла»uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectінклюзивна освітаuk
dc.subjectмейнстримінгuk
dc.subjectнормативно-правова базаuk
dc.subjectдіти з інвалідністюuk
dc.subjectспеціальна освітаuk
dc.subjectзагальноосвітнє середовищеuk
dc.titleЕтапи розвитку інклюзивної освіти в СШАuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Етапи розвитку інклюзивної освіти в США.pdf178.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.