Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10436
Title: Інформаційні технології як засіб формування лексикографічної компетності студентів
Authors: Помирча, Світлана Вікторівна
Дзюба, Марина Юріївна
Keywords: мовна культура, професійно-педагогічна компетентність, лексикографічна компетентність, лінгводидактика, словник
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво «УжНУ»
Citation: Помирча, С. В. Інформаційні технології як засіб формування лексикографічної компетентності студентів [Текст] / С. В. Помирча, М. Ю. Дзюба // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 133–135. – Бібліогр.: с. 134 (3 назви).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Статтю присвячено проблемі формування в майбутніх учителів початкових класів лексикографічної компетентності. У роботі окреслена проблема щодо низького рівня сформованості лексикографічної компетентності у студентів. Авторки запропонували шляхи формування лексикографічноїкомпетентності, що важливо впродовж усього терміну навчання у виші, зокрема під час вивчення дисциплін філологічного циклу. Формування лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкових класів буде ефективним за умов інтеграції лексикографічних знань в усі складові професійної підготовки.
The article is devoted to the issue of formation of primary school teachers’ lexicographical competence. The paper has outlined the problem with low level of students’ lexicographic competence. The level of general and speech culture is largely determined by the fact which general and special lexicographical knowledge the person has, how he can use different types of lexicographical editions and choose from them the necessary information, the extent to which the skills of independent research in the fi eld of lexicography are acquired, whether the person realizes the need for recourse to the dictionary in order to solve cognitive and communicative tasks. The authors have suggested ways of improving the lexicographical competence, that is important throughout the period of study at the university, in particular during the study subjects of philological cycle. Formation of lexicographical competence of primary school teachers will be effective on condition that lexicographical knowledge integrate in all parts of professional training; increasing the share of lexicographic component in teaching courses of different cycles, in search and research, out of class activities; developing the teachers’ readiness to be the carriers of language, lexicographical culture.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10436
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.