Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/1050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗайцев, О.Ю.-
dc.date.accessioned2015-02-16T12:33:55Z-
dc.date.available2015-02-16T12:33:55Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationЗайцев, О. Ю. Соціальна міфологія Дмитра Донцова [Текст] / О. Ю. Зайцев // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія / М.М. Вегеш, С.В. Віднянський, В.Є. Задорожний, І.М. Ліхтей. – Ужгород: Видавництво УжНУ "Говерла", 2013. – Вип. 1(30). – С. 15–22. – Рез. англ., рос. – Бібліогр.: с. 21–22 (29 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/1050-
dc.descriptionIrrational, symbolic and mythical aspects played an important role in Dmytro Dontsov’s active nationalism. The requirement of ‘illusionism’ was especially important in it. By ‘illusionism’ Dontsov, after the manner of Georges Sorel, meant a purposeful creation of social myths, because only myths, or ‘illusions’, not logical constructions, can mobilise masses to revolutionary struggle. According to this requirement, Dontsov himself appears as a mythmaker. Among the core myths that permeated his works written after the World War I, the most important were the myths of national rebirth, of Ukraine’s civilisation mission, of ‘knights and plebeians’, and of the ‘last fight’. Dontsov’s mythmaking becomes clear if we bear in mind that the founder of the active nationalism saw in it a new ‘religion’ with its own myths, beliefs, political ‘theology’ and ethics. The active nationalism was a modern mythology no less than a socio-political doctrine, so one cannot understand it adequately without using the theories of social myths and political religions. Key words: Dmytro Dontsov, social mythology, integral nationalism.uk
dc.description.abstractВажливу роль у «чинному націоналізмі» Дмитра Донцова відігравали ірраціональні, символічно- міфічні аспекти. Особливе значення мала вимога «ілюзіонізму», під яким Донцов у дусі Жоржа Сореля розумів цілеспрямоване творення суспільних міфів, бо лише міфи, «ілюзії», а не логічні побудови й раціонально обґрунтовані утопії здатні змобілізувати маси на революційний чин. Відповідно до цієї на- станови Донцов сам виступає як міфотворець. Серед стрижневих міфів, що пронизували його творчість після Першої світової війни, найважливішими були міфи національного відродження, цивілізаційної місії України, «лицарів та плебеїв» і «останнього бою». Міфотворчість Донцова стає зрозумілішою, якщо мати на увазі, що творець чинного націоналізму від самого початку вбачав у ньому нову «релігію» з власними міфами, віруваннями, політичною «теологією» та етикою. Чинний націоналізм був новітньою міфологією не меншою мірою, ніж суспільно-політичною доктриною, тому для його адекватного розуміння не можна обійтися без застосування теорій соціальних міфів і політичних релігій. Ключові слова: Дмитро Донцов, соціальна міфологія, інтегральний націоналізм.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesІсторія;-
dc.subjectДмитро Донцовuk
dc.subjectсоціальна міфологіяuk
dc.subjectінтегральний націоналізмuk
dc.titleСоціальна міфологія Дмитра Донцоваuk
dc.title.alternativeThe social mythology of Dmytro Dontsovuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Історія Випуск 1(30) - 2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СОЦІАЛЬНА МІФОЛОГІЯ ДМИТРА ДОНЦОВА.pdf230.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.