Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10524
Title: Модальність системи управління конкурентоспроможністю підприємства, регіону, національної економіки
Other Titles: The modality of enterprise, region, national economy competitiveness management
Authors: Адам, Владислав Іванович
Калиніч, В.Є.
Keywords: конкурентоспроможність, управління, система, модальність, суб’єктивізм, елемент, зв'язок, аналіз
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Адам, В. І. Модальність системи управління конкурентоспроможністю підприємства, регіону, національної економіки [Текст] / В. І. Адам, В. Є. Калиніч // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (голов. ред.), В.І. Ярема , Н.Н.Пойда-Носик та інші. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип .2 (46). – С. 103–107. – Бібліогр. : с. 107 (6 назв).
Series/Report no.: Економіка;
Abstract: У статті конкурентоспроможність розглянута як стратегічна категорія; її модальність запропоно-вано охарактеризувати як системну складову управління конкурентоспроможністю, відповідальну за спосіб оцінки конкурентоспроможності та прийняття управлінських рішень, що базуються на потенційних варіан-тах поведінки економічної системи у майбутньому. Виділені такі види модальності конкурентоспроможнос-ті, як дебітивна, потенційна, гіпотетична, імперативна, інтенціональна та оптативна. Показано зв'язок модальності з елементами системи управління конкурентоспроможністю. Ключові слова: конкурентоспроможність, управління, система, модальність, суб’єктивізм, елемент, зв'язок, аналіз.
The article discusses the competitiveness as a stra-tegic category. It is proposed to describe the modality as systemic competitiveness management component, responsible for competitiveness evaluation method and management decisions, which are based on the poten-tial behaviors of the economic system in the future. Modality is presented as part of the subjective charac-teristics of competitiveness. The objective component of competitiveness is a characteristic of the physical condition of the basis of the economic system. The subjective component of competitiveness is based on the modality of management as the way the control system approaches favorites in the evaluation process and the competitiveness of alternative ways of its gain. The types of modality in management of competitive-ness are debitive, potential, hypothetical, imperative, inten-tional, and optative. It shows the connection of modalities with elements of competitiveness management. The ele-ments of competitiveness management on the basis of the modalities are the following. 1. As the allocated object management potential of economic entity, this serves as a basis for further development and gaining a competitive advantage. 2. The strategy of creating competitive ad-vantages is a set of imperatives that underpin a strategic analysis and strategic planning, determining the policy of the enterprise, region or country for the formation of the internal environment and the interaction with the external environment. 3. Organizing and framing economic system includes a wide range of issues, including the communica-tion subsystem, the choice of forms of organization (hierar-chical or adaptive), the appropriateness of a certain level of diversification of the economic entity. 4. Competitiveness will be elusive at the application of the bureaucratic type of management. And so on. Each element of the system has a certain modality. It was noted that the modalities are linked, and therefore their influence is not limited to only one ele-ment of competitiveness management. Keywords: competitiveness, management, system, modality, subjective, element, communication, analysis.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10524
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (46) - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.