Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10812
Title: Формування організаційно-економічної моделі розвитку сервісно-виробничого обслуговування промислових підприємств
Other Titles: Formation of the organizational and economic model of providing services for industrial enterprises
Authors: Кузьмак, О.І.
Keywords: бечмаркінг, інформація, інформаційне забезпечення, інформаційний центр, інформаційна база, інформатизація системи управління
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Кузьмак, О. І. Формування організаційно-економічної моделі розвитку сервісно-виробничого обслуговування промислових підприємств [Текст] / О. І. Кузьмак // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (гол. ред.), В.І. Ярема , Н.Н. Пойда-Носик та інші. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1(47). Том 1. – С. 233–236. – Бібліогр.: с. 236 (5 назв).
Series/Report no.: Економіка;
Abstract: У статті розглядається економічна сутність бенчмаркінгу, його значення та роль в діяльності сучасних комунальних та промислових підприємств і в економіці в цілому. Досліджено інформаційне забезпечення комунального господарства з застосуванням бенчмаркінгу. Запропоновано створення державного інформаційного центру та визначено переваги створення інформаційного центру на рівні міста. Обґрунтовано позитивні зміни інформатизаційного забезпечення комунального господарства міста на основі бенчмаркінгу. Ключові слова: бечмаркінг, інформація, інформаційне забезпечення, інформаційний центр, інформаційна база, інформатизація системи управління.
A system of public utilities is closely linked to business activities of industrial enterprises. This article outlines the economic essence of benchmarking, its value and role in the activities of modern public utilities and industrial enterprises, and in the economy as a whole. The implementation of benchmarking approach mainly results in obtaining of accurate information about the activities of public utilities and helps to compare these results with the experience of other service providing companies. Furthermore, the implementation of benchmarking will help to determine the best practice of problem solving and to apply it in other enterprises within the industry. The article describes the level of information support of public utilities by using benchmarking and analyses world experience in the application of this approach. A special attention is paid to the improvement of the information support of public utilities that will assist in effective managerial decision-making based on the world experience. It has been offered to create a unified information center which will provide state and local bodies with full and necessary information. Besides, the advantages of creating of such information centre at the urban level are shown. The article demonstrates positive changes in the information support of public utilities on the basis of benchmarking. Offered computerization of the system of public utilities management will help to outline the priority directions of the development of public utilities with the aim of attracting private investment to this field. This will help to improve the financing of public utilities. Therefore, in order to ensure the effective operation of public utilities it is offered to develop, approve and adopt a program of usage of information technologies in business activities of companies which provide services for industrial enterprises. New information technologies and information systems which will be implemented under this program will help to increase productivity, especially in the field of management, and the main effect will be achieved in the economic development of companies which provide services for industrial enterprises through the adoption of more effective managerial decisions. Consequently, public utilities under the conditions of market reforms are facing the need to ensure their competitiveness and ability to adapt timely to a dynamic market environment. Keywords: Benchmarking, information, information support, information center, knowledge base, information management system.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10812
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 1 (47) Том 1 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.