Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10826
Назва: Світовий рітейл: тенденції розвитку та конкурентні позиції
Інші назви: World's retail: trends and competitive position
Автори: Чорна, М.В.
Кушнір, Т.Б.
Волосов, А.М.
Ключові слова: торговельні мережі, роздрібний товарооборот, рентабельність, конкурентоспроможність, формат, традиційна торгівля, e-commerce
Дата публікації: 2016
Видавництво: Видавництво УжНУ "Говерла"
Бібліографічний опис: Чорна, М. В. Світовий ретейл: тенденції розвитку та конкурентні позиції [Текст] / М. В. Чорна, Т. Б. Кушнір, А. М. Волосов // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (гол. ред.), В.І. Ярема , Н.Н. Пойда-Носик та інші. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1(47). Том 1. – С. 293–300. – Бібліогр.: с. 299–300 (21 назва).
Серія/номер: Економіка;
Короткий огляд (реферат): У статті пропонуються результати дослідження тенденцій розвитку закордонної торгівлі останнього десятиріччя. Виявлено характерні риси трансформаційних процесів в роздрібній торгівлі, які висвітлюють еволюцію торгових форматів традиційної торгівлі в електронну. Досліджено динаміку показників конкурентоспроможності світових лідерів роздрібної торгівлі: роздрібного товарообороту (у т.ч. від закордонних операцій), чистої рентабельності, рентабельності активів. Ключові слова: торговельні мережі, роздрібний товарооборот, рентабельність, конкурентоспроможність, формат, традиційна торгівля, e-commerce.
A modern economy has global character. A trade is not an exception. The processes of concentration in a retail business has led to the emergence of transnational corporations. Most of them made expansion outside their states and expanding in new markets. Leading retail operators have used various strategies to achieve competitiveness. Among the 250 largest trade companies there are 10 retailers from USA, United Kingdom of Great Britain, Germany and France. The last decade they had about 30% of sales volume of TOP 250. Despite the crisis, the company's top ten rankings remain the leading position. Undisputed leader among them is Wal-Mart. The volume of retail turnover exceeded the sales of competitors in 3.31…6.69 times. The indicators characterizing the competitiveness of the 250 retailers were analyzed. They include: growth rates of retail trade turnover; number of countries in which company operates; the proportion of retail turnover from foreign operations; net margin; return on assets. The comparison of these indicators of leading retailers with the results of 250 companies in 2010-2014 was made. The average values of all selected indicators of top 10 show better trends than the average values of ТОР 250. Studying the results of ten retailers allowed to estimate the dynamics of their competitive positions in the world ranking in 2000-2014. The article considers the trends of use of various retail formats of ТОР 250 retailers. The most widespread of them were supermarkets and hypermarkets. The share of discounters was grown due to the impact of the crisis. The article describes the most widespread forms of e-commerce and principles of work of the online stores. The main tendencies and prospects of development of global e-commerce was detected. E-Commerce demonstrates a significant annual growth in sales volume due to competitive advantages. However, leaders of TOP 50 of e-retailers (Amazon.com Inc. and JD.com, Inc.) significantly kept up from the leaders of real trade. The impact on the traditional trade compels the world’s retail leaders to open their own online stores and to increase its presence in the Internet. In the TOP 50 ranking of e-retailers 2013-2014 were 7 companies of the top ten of ТОР 250. Their annual rates of growth of e-commerce (14,0-56,9%) in 2011-2014 demonstrate the transition from traditional trade to multiformat. The results of the research can be helpful for domestic retailers. Keywords: retail chains, profitability, competitiveness, format, traditional trade, e-commerce.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10826
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 1 (47) Том 1 - 2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
СВІТОВИЙ РІТЕЙЛ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТА КОНКУРЕНТНІ ПОЗИЦІЇ.pdf665.43 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.