Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11385
Title: Лінгвістичні особливості вивчення пунктуації в курсі початкової мовної освіти
Other Titles: Linguistic features of studiing punctuation in the course of elementary language education
Authors: Гончарук, Олена Миколаївна
Keywords: культура мовлення, пунктуація, пунктуаційні норми, розділові знаки, синтаксис, текст, речення
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Гончарук, О. М. Лінгвістичні особливості вивчення пунктуації в курсі початкової мовної освіти [Текст] / О. М. Гончарук // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 39–42. – Бібліогр. : с. 42 (13 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті висвітлено лінгвістичну основу вивчення пунктуації в курсі початкової мовної освіти, визначено значення пунктуації у формуванні та розвитку культури мовлення учнів. Подано інформацію про пунктуацію як розділ лінгвістики, пунктуаційну норму, класифікацію та функцію розділових знаків, принципи пунктуації; класифікацію речень за метою висловлювання; правила вживання розділових знаків у реченнях; текст, його особливості. Ключові слова: культура мовлення, пунктуація, пунктуаційні норми, розділові знаки, синтаксис, текст, речення.
In the article the linguistic basis of studying punctuation in the course of elementary language education has been highlighted, the meaning of punctuation in the formation and the development of speech culture of students has been defi ned. The views of scholars as to the notions "speech culture", "punctuation", "syntax", "sentence", "text" have been analyzed. The information is given to describe the punctuation as a section of Linguistics punctuation rules, the classifi cation and the function of punctuation marks, the principles of punctuation; the sentences and their classifi cation; the rules of the use of punctuation in the sentence; the text, its features, the peculiarities of usage of the fi ctional texts as a language material in the process of punctuation training of young schoolchildren at Ukrainian lessons in elementary school, the purpose of the fi ctional texts, the features, linguistic means of fi ctional style and its purposes are determined; the gender and genre divisions of fi ctional style are presented; the concept of " reading expressiveness" as one of the principles in the process of the building up punctuation literacy of students is clarifi ed, the linguistic classifi cation of the types of expressiveness is studied. Key words: speech culture, punctuation, punctuation rules, punctuation marks, syntax, sentence, text
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11385
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.