Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11486
Title: Педагогічна концепція організації неперервності освіти майбутніх фахівців соціальної сфери
Other Titles: Pedagogical concept of education continuum of future experts in social sphere
Authors: Калаур, Світлана Миколаївна
Keywords: неперервна освіта, майбутні фахівці, постулати неперервності, стадії компетентності
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Калаур, С. М. Педагогічна концепція організації неперервності освіти майбутніх фахівців соціальної сфери [Текст] / С. М. Калаур // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 71–74. – Бібліогр. : с. 73 (13 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність статті зумовлена необхідністю виважених підходів до організації навчальної діяльності соціальних педагогів та соціальних працівників. У статті розглядаються теоретичні засади організації неперервності освіти майбутніх фахівців соціальної сфери, а також досліджено історичні аспекти її виникнення. Головна увага зосереджена на аналізі сутності та змісту професійної компетентності майбутніх фахівців в контексті неперервної освіти. Охарактеризовано основні шляхи та проаналізовано стадії компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Ключові слова: неперервна освіта, майбутні фахівці, постулати неперервності, стадії компетентності.
The relevance of the article is significant due to the need for balanced approach to the training activities organization of social educators and social workers. The article covers the theoretical basis for the organization of continuing education of future professionals who will work in the social sphere, and explore the historical aspects of its occurrence. The main attention is focused on the analysis of the nature and content of professional competence of future professionals in the context of lifelong learning. The main ways of continuing education are described, which include: enrollment throughout a person's life; «vertical» and «horizontal» integration; the relationship of general, vocational and higher education; openness, flexibility of the education system. Author stress the attention on the four stages that characterize the professional training process of future social educators and social workers. In the process of scientific research the following is characterized: an unconscious competence; conscious incompetence; conscious competence and automatic competence. The highest stage is possible only when skills are fully integrated and embedded in professional behavior. Key words: continuing (lifelong) education, future professionals, the postulates of continuity, competence stages.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11486
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.