Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11579
Title: Комунікативні стратегії педагогічного дискурсу загальноосвітньої школи
Other Titles: Communicative strategies of pedagogical discourse at a comprehensive secondary school
Authors: Кухта, Марія Іванівна
Keywords: педагогічний дискурс, комунікативні стратегії: пояснювальна, оцінювальна, контрольна, організаційна, стратегія сприяння
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Кухта, М. І. Комунікативні стратегії педагогічного дискурсу загальноосвітньої школи [Текст] / М. І. Кухта // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 105–107. – Бібліогр. : с. 107 (4 назви).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті визначені засоби реалізації педагогічного дискурсу в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи, суть якого зумовлюється статусно-рольовими відносинами учасників комунікації. Здійснений психолого-педагогічний аналіз комунікативних стратегій як типових мовних шаблонів, характерних для спілкування вчителя й учнів: пояснювальної, оцінювальної, контрольної, організаційної і стратегії сприяння. Розкритий позитивний і негативний вплив кожної зі стратегій на психо- логічну атмосферу шкільного життя дитини, на перебіг психічних пізнавальних процесів, на стимулювання інтересу до навчання і мотивацію учіння. Ключові слова: педагогічний дискурс, комунікативні стратегії: пояснювальна, оцінювальна, контрольна, організаційна, стратегія сприяння
The author of the article has defi ned means of implementing pedagogical discourse in the educational process at a comprehensive secondary school, the essence of which is determined by the status-and-role relations between participants in the communication. The research also contains a psycho-pedagogical analysis of the following communication strategies as the typical speech patterns which are characteristic for the communication between teachers and students: explanatory, estimating, checking as well as organization and promotion strategies. The author has revealed the positive and negative effects each strategy has on the psychological atmosphere in the child’s school life, on the course of mental cognitive processes as well as on the encouraging interests in studying i.e. on the motivation for studying. As to the implementing of the communication strategies attention is drawn to teacher`s attitude towards a pupil which is shown up in etiquette interaction forms, accessible presentation of a complicated educational material as well as in his positive personal qualities and features. Key words: pedagogical discourse, communicative strategy, supporting strategy.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11579
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.