Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11662
Title: Позашкільна діяльність як засіб соціалізації учнів сільської місцевості (друга половина XX століття)
Other Titles: Extra-curricular activities as a means of socialization of the students of rural areas (the second half of 20th century)
Authors: Хващевська, Ольга Олександрівна
Keywords: соціалізація, учень, позакласна робота, позашкільна робота, позашкільна діяльність
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Хващевська, О. О. Позашкільна діяльність як засіб соціалізації учнів сільської місцевості (друга половина ХХ століття) [Текст] / О. О. Хващевська // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 195–197. – Бібліогр. : с. 197 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто позашкільну діяльність як за- сіб соціалізації учнів, охарактеризовано основні форми позашкільної діяльності, які сприяли успішній соціалізації учнів сільської місцевості у другій половині ХХ століття. Розкрито зміст та основні напрямки позакласної та позашкільної роботи, які сприяють: входженню учнів у соціум, присвоєнню культурних цінностей, розвитку особистісних якостей та формуванню моральності. Клубні та гурткові заняття, суспільно-корисна робота, участь у суспільно-політичному житті, розумний відпочинок, взаємодія з дорослими стимулювали природний саморозвиток особистості учнів, вміння «вписуватися» в навко- лишнє соціальне середовище, спілкуватися поза школою, співвідносити свої дії і вчинки з суспільними інтересами, таке розмаїття можливостей позашкільної діяльності було джерелом і засобом соціалізації учнів. Ключові слова: соціалізація, учень, позакласна робота, позашкільна робота, позашкільна діяльність
The article considers extracurricular activities as a means of socialization of students in rural areas, the main form of extracurricular activities, which contributed to the successful socialization of students in rural areas in the second half of the twentieth century. Contents and main directions of extra-curricular and extracurricular activities have been disclosed that promote: entering students in the society, the appropriation of cultural values, personal development and the formation of morality. The club and club activities, community service, participation in public and political life, reasonable rest, interaction with older stimulate the natural self-development of students' personality, the ability to "fit" in the social environment, to communicate outside of school, to correlate their actions with the public interest, such a variety of opportunities for extracurricular activities have become the source and means of socialization of students. Therefore, the tasks of extracurricular activities are: consolidation, enrichment and deepening knowledge, broadening educational horizons, the formation of a scientifi c outlook, to develop skills of self-education; the formation of interest to various areas of science, technology, arts, sports, identifi cation and development of individual creative abilities and inclinations. Key words: socialization, student, extracurricular work, school work, extra-curricular activities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11662
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.