Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11663
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Химченко, Олена Миколаївна | - |
dc.date.accessioned | 2017-01-31T10:58:34Z | - |
dc.date.available | 2017-01-31T10:58:34Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Химченко, О. М. Особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя [Текст] / О. М. Химченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 197–200. – Бібліогр. : с. 200 (10 назв). | uk |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11663 | - |
dc.description.abstract | У статті визначені та проаналізовані особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя з урахуванням сучасної соціокультурної ситуації, а саме: принципи культурного саморозвитку майбутніх учителів; студентський вік як важливий період саморозвитку; феномен «академічного опору» (збереження традицій у світосприйнятті); урахування площин, де відбувається культурний саморозвиток майбутнього вчителя; розрив між поколіннями (префігуративний тип культури); культурно-освітній хронотип; співтворчість з учителем, неоднозначний вплив ЗМІ та молодіжної культури. Ключові слова: культурний саморозвиток, майбутній учитель, студентство, соціокультурна ситуація. | uk |
dc.description.abstract | The article deals with the cultural features of self-development of future teachers, which are based on contemporary sociocultural situation, namely: principles of cultural self-development of future teachers (systemic nature and multidimensionality of the process); student age as an important period of self-development; the phenomenon of „academic resistance” (preserving the traditions of worldview); taking into account the area, where the cultural self-development of future teachers takes place (global world of culture, socio-cultural environment, personal cultural space); generation gap (prefi gurative type of culture), cultural and educational hronotype (unity of space-time and event-content characteristics of environment); cultural and educational environment of educational institution as a center of product of culture; co-creation with a teacher, controversial mass media and youth culture infl uence. These features are included in the defi nitions of „cultural self-development of future teacher” and should be considered in determining and substantiation of pedagogical conditions to ensure the effectiveness of the process. Keywords: cultural self-development, future teacher, students, social and cultural situation | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.publisher | Видавництво УжНУ «Говерла» | uk |
dc.relation.ispartofseries | Педагогіка. Соціальна робота; | - |
dc.subject | культурний саморозвиток | uk |
dc.subject | майбутній учитель | uk |
dc.subject | студентство | uk |
dc.subject | соціокультурна ситуація | uk |
dc.title | Особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя | uk |
dc.title.alternative | Cultural features of self-development of a future teacher | en |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя.pdf | 179.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.