Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11714
Title: Особливості педагогічного мовлення вчителів природничо-математичних дисциплін як засобу навчально-мовленнєвої взаємодії з учнями
Other Titles: Peculiarities of pedagogical speaking of natural sciences and mathematics teachers as a means of educational and speaking interaction with students
Authors: Паламарчук, Ліна Миколаївна
Keywords: професійне педагогічне мовлення, природничо-математичні дисципліни, «мова предмета», навчально-педагогічне мовлення, функції педагогічного мовлення, особливості професійного мовлення
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Паламарчук, Л. М. Особливості педагогічного мовлення вчителів природничо-математичних дисциплін як засобу навчально-мовленнєвої взаємодії з учнями [Текст] / Л. М. Паламарчук // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 131–135. – Бібліогр.: с. 135 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті з’ясовано сутність поняття «педагогічне мовлення», виділено його види (навчально-педагогічне та психолого-педагогічне), розкрито систему комунікативних інтенцій, що відповідають кожному із видів. Розкрито основні особливості професійного мовлення учителів природничо-математичних дисциплін, визначено його функції і завдання через запропоновану структуру підвидів (наукове, офіційно-ділове та літературно-розмовне мовлення). Доведено, що володіння професійним педагогічним мовленням є однією з умов, які забезпечать ефективність майбутньої навчально-виховної діяльності. Ключові слова: професійне педагогічне мовлення, природничо-математичні дисципліни, «мова предмета», навчально-педагогічне мовлення, функції педагогічного мовлення, особливості професійного мовлення.
The article proves that the task of the teacher in a modern school is not only determined by rendering to a student the amount of knowledge within the curriculum, but also by the necessity to carry out the development of students’ oral speaking and create the ability to communicate in the field of science the course unit belongs to. The essence of the concept of “pedagogical speaking” has been explicated. It has been highlighted its types (educational and pedagogical, psychological and pedagogical). The system of communicative intentions, corresponding to each type has been revealed. It is shown that educational and pedagogical speaking involves a combination of scientific, official business, literary and conversational styles. The basic features of natural sciences and mathematics teachers’ professional speaking have been revealed and the main functions and tasks of their educational and pedagogical speaking through our proposed structure of its subtypes (scientific, official business, literary and oral speech) have been determined. It has been proved that knowledge rendering to students occurs through the teacher’s speaking that is why its mastering is one of the conditions that ensure the effectiveness of future educational activities. Key words: professional pedagogical speaking, natural sciences and mathematics course units, “course unit language”, educational and pedagogical speaking, functions of pedagogical speech, features of professional speaking.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11714
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.