Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11716
Title: Специфіка реалізації соціально-педагогічної роботи з профілактики девіантної поведінки дівчат
Other Titles: Peculiarities of social-pedagogical work on prevention of girls` deviant behaviour
Authors: Парфанович, Іванна Іванівна
Keywords: дівчата, девіантна поведінка, профілактика, соціально-педагогічна робота, особливості роботи
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Парфанович, І. І. Специфіка реалізації соціально-педагогічної роботи з профілактики девіантної поведінки дівчат [Текст] / І. І. Парфанович // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 138–141. – Бібліогр.: с. 141 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Реалізація соціально-педагогічної роботи з профілактики девіантної поведінки дівчат вимагає оптимального вибору соціально-педагогічних форм і методів. Акцентується на організації профілактичної роботи відповідно до диференціації молодшого шкільного, підліткового, юнацького віку дівчат.. Специфіка реалізації соціально-педагогічної роботи полягає і в удосконаленні підходів до соціально-педагогічної роботи з батьком, матір’ю, загалом сім’ями, неформальним оточенням дітей; організації самовиховання дівчат; міжсекторній взаємодії соціальних структур у профілактиці поведінкових девіацій; підвищенні професійного рівня суб’єктів профілактики. Ключові слова: дівчата, девіантна поведінка, профілактика, соціально-педагогічна робота, особливості роботи.
The implementation of social-pedagogical work on prevention of deviant behaviour among girls requires optimal choice of socio-pedagogical forms and methods. The attention is paid to the organization of preventive work in accordance with the differentiation of girls’ age: elementary school age, teenage, or adolescence. It is necessary to improve preventive activities of administration, form masters, teachers, school psychological services. The analysis critical situations in minors’ lives is to be conducted as well as solving of problems, their social-pedagogical supervision, the implementation of method "equal to equal". An important role is given to the scientific and methodological support of preventive activities, using the opportunities of the educational process with preventive aim. The peculiarity of social-pedagogical activities implementation lies in improving approaches to social-pedagogical work with fathers, mothers, and families as a whole, children’s informal environment; organization of girls’ self-upbringing process; interdisciplinary cooperation between social institutions in the prevention of behavioural deviations; raising the professional level of the practitioners, involved into prevention process. Key words: girls, deviant behaviour, prevention, socio-pedagogical work, the peculiarities of work.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11716
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.