Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11737
Title: Психолого-педагогічні аспекти формування готовності до професійної діяльності майбутніх тренерів-викладачів у ВНЗ
Other Titles: Psychological and pedagogical aspects of formation of readiness for the professional activity of the future coaches-instructors at higher educational establishments
Authors: Чопик, Тетяна Вікторівна
Павлюк, Оксана Сергіївна
Антонюк, Олександр Васильович
Keywords: професійна готовність, діяльність, тренер-викладач, професіоналізм
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Чопик, Т. В. Психолого-педагогічні аспекти формування готовності до професійної діяльності майбутніх тренерів-викладачів у ВНЗ [Текст] / Т. В. Чопик, О. С. Павлюк, О. В. Антонюк // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 194–197. – Бібліогр.: с. 196 (18 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті подано результати аналізу психолого-педагогічної літератури з проблеми формування готовності майбутніх тренерів-викладачів у ВНЗ до професійної діяльності, розкрити основні поняття готовності до професійної діяльності, які розглядаються сучасною психолого-педагогічною наукою, виявлена сутність та специфіка готовності майбутніх тренерів-викладачів до професійної діяльності, визначено структуру готовності до професійної діяльності, виокремлено два основні підходи до визначення змісту поняття «готовність до діяльності» – функціональний та особистісний. Ключові слова: професійна готовність, діяльність, тренер-викладач, професіоналізм.
The analysis of psychological and pedagogical literature on the problem of the future coaches-instructors’ professional activity readiness formation at higher educational establishments is presented in the article. Two main approaches to the definition of the concept "readiness to professional activity" are determined. They are distinguished as functional and personal. The structure of readiness to professional activity is determined. It includes: understanding of the personal needs, goals; comprehension and assessment of the conditions under which the professional activity will be carried out; forecasts of intellectual, emotional, motivational and volitional processes; outlining the most probable ways to solve professional problems based on experience; evaluation of opportunities correlation; mobilization of activities in accordance with the conditions and objectives. Despite the differences in a particular interpretation of "readiness", analysis of the psychological literature shows that most of the authors consider the readiness to be a special mental state. The prospects for future research cover the development and justification of criteria, indicators and levels of future coaches-instructors’ readiness to the professional activity. Key words: professional readiness, activity, coach-instructor, professionalism.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11737
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.