Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13038
Title: Теоретичні аспекти готовності майбутніх вчителів до професійної діяльності в етнопедагогічному середовищі початкової школи
Other Titles: Theoretical aspects of readiness of future teachers to their professional activity in ethno pedagogic enviroment of primary school
Authors: Атрощенко, Тетяна Олександрівна
Keywords: етнопедагогіка, етнопедагогічна компетентність, етнопедагогічне середовище, педагогічний вплив середовища, поліетнічне середовище
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Атрощенко, Т. О. Теоретичні аспекти готовності майбутніх вчителів до професійної діяльності в етнопедагогічному середовищі початкової школи [Текст] / Т. О. Атрощенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 11–14. – Бібліогр.: с. 13–14 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто теоретичні аспекти готовності майбутніх вчителів до професійної діяльності в етнопедагогічному середовищі початкової школи. Визначається роль середовища у формуванні особистості, педагогічний потенціал середовища. Обґрунтовується суть поняття «етнопедагогічне середовище», виділяються його основні функції. Акцентується увага на тому, що в умовах етнопедагогічного середовища професійна готовність вчителя початкової школи набуває більшої складності і вимагає врахування специфічних факторів. Ключові слова: етнопедагогіка, етнопедагогічна компетентність, етнопедагогічне середовище, педагогічний вплив середовища, поліетнічне середовище.
Nowadays the earlier forgotten pedagogical values are being revived. Analysis of ethno pedagogic peculiarity makes it possible to define the term "ethno pedagogical environment", which can be treated as a part of the educational environment, surrounding a person, positively or negatively affecting its development. It is a set of living conditions, taking into account ethnic characteristics of inhabitants, which are expressed in the outlook of people, their behavior, folk traditions, rituals, folklore, festivals, mode of life and so on. In terms of ethno pedagogical environment of the primary school, professional readiness of a teacher acquires a greater complexity, due to the need of considering the following factors: the preservation and development of national identity; maximal including of the interests of every nation, ethnic group; the display of tolerance towards the inter-culture, tolerant direction onto the interaction with the representatives of other ethnic groups; the desire for self-determination in the field of intercultural communication, ethno pedagogical orientation of the teacher’s personality. Hence, the readiness for professional activity in ethno pedagogical environment we treat as a complex, integrated, dynamic system that combines a set of motivational, cognitive, gnostic and other components, appropriate to requirements of educational activity. Key words: ethno pedagogic, ethno pedagogical competence, ethno pedagogical environment, educational impact of environment, multi-ethnic environment.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13038
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.