Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13051
Title: Критерії та рівні формування комунікативно-дискурсивної культури майбутнього офіцера-прикордонника
Other Titles: Criteria and levels of future border guard officer’s communicative and discursive culture forming
Authors: Бабіч, Ольга Василівна
Keywords: критерії, рівні, комунікативно-дискурсивна культура, офіцер-прикордонник
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Бабіч, О. В. Критерії та рівні формування комунікативно-дискурсивної культури майбутнього офіцера-прикордонника [Текст] / О. В. Бабіч // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 19–22. – Бібліогр.: с. 21–22 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті виокремлено та обґрунтовано критерії оцінки рівня сформованості комунікативно-дискурсивної культури майбутніх офіцерів-прикордонників, рівні їх прояву та наслідки. Формування комунікативно- дискурсивної культури майбутніх офіцерів-прикордонників оцінюється трьома рівнями прояву, кожний з яких характеризується певним змістом, орієнтацією в компонентах комунікативно-дискурсивної культу- ри. Критеріями оцінки рівня сформованості комунікативно-дискурсивної культури були виокремленні такі – комунікативний, особисті психологічні якості, комунікативно-дискурсивні навички. Рівнями їх прояву виз- начено: високий, середній та низький. Ключові слова: критерії, рівні, комунікативно-дискурсивна культура, офіцер-прикордонник
The following criteria for assessing the levels of communicative and discursive culture formation have been determined: communicative, personal psychological qualities, communicative and discursive skills. Communicative criterion describes formation of professional communication skills, sufficient proficiency both in the English language and in the languages of the neighboring countries, knowledge of which is required in the line of duty; it also characterizes the formation of communication skills, making it possible to evaluate the ability of communicators’ behavioral responses interpretation as well as their mastery of professional communication technologies. The criterion of personal psychological qualities implies a system of future border guards officers’ internal capabilities and their ability to realize them. This component includes a number of elements, such as: professional orientation; future border guard officer’s understanding of the significance of communicative and discursive culture as an important factor in their future service activity; axiological attitude to formation of communicative and discursive culture. The criterion of communicative and discursive skills relates to the ability of utilizing acquired background knowledge in practice. This criterion describes the operational and pragmatic component and forms communicative and discursive culture in the course of learning the subject of "Border control", namely the part of the course that is directly related to the border control procedures. Key words: criteria, levels, communicative and discursive culture, border guard officer
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13051
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.