Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13083
Название: Теоретико-методичні засади медіації як соціально-педагогічної технології врегулювання шкільних конфліктів
Другие названия: Theoretical and methodological bases of mediation as socialpedagogical technology of solving the school conflicts
Авторы: Білик, Наталія Михайлівна
Ключевые слова: технології, соціально-педагогічні технології, соціальний педагог школи, соціально-педагогічні технології вирішення конфліктів у школі, медіація
Дата публикации: 2016
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Білик, Н. М. Теоретико-методичні засади медіації як соціально-педагогічні технології врегулювання шкільних конфліктів [Текст] / Н. М. Білик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 41–44. – Бібліогр.: с. 43–44 (14 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовано підходи науковців до визначення поняття «соціально-педагогічні технології», окреслено основні риси даних технологій. Акцентується увага на роботі соціального педагога школи, його функціях при роботі із конфліктами, виконанні ролі «конфліктолога». Автор на основі вивчення побудови алгоритму соціально-педагогічної технології пропонує власне бачення соціально-педагогічної технології вре- гулювання конфліктів у школі між учнями за допомогою медіації. Ключові слова: технології, соціально-педагогічні технології, соціальний педагог школи, соціально-педагогічні технології вирішення конфліктів у школі, медіація.
In the article the author has summarized and analyzed the social-pedagogical technology in activity of social pedagogue of school. The emphasis has been made on on the participation of social pedagogue in resolving of school conflicts, offered technology of mediation as conflict resolution among pupils. The attempt for the structuring of technology to resolve conflicts at school by means of mediation has been demonstrated. In the author`s view, technology of mediation the best meets the requirements of modern education paradigm: humanity, personalityoriented approach, the focus - pupil with its own characteristics and needs. The use of technology of peace negotiations involving a neutral mediator (which reflects the essence of mediation) is based on the principles of voluntariness, fairness, self-reliance, the desire of the parties to resolve the conflict. Social-pedagogical technologies for resolving conflicts by means of mediation can be defined as the creation by social pedagogue of algorithm of interaction teenagers in resolving conflicts by the principle of peace talks with the participation of a mediator. This technology can be structured as: the primary aim; search for sources of information or the collection, analysis and processing of data, specification of purpose, design, choice of options, and choice of instruments, organizational and procedural work, and expected result. Key words: technology, social-pedagogic technology, school social pedagogue, social-pedagogical technologies of conflict resolution in school mediation.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13083
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ МЕДІАЦІЇ ЯК.pdf211.86 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.