Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМільчевська, Ганна Сергіївна-
dc.date.accessioned2017-07-11T09:53:31Z-
dc.date.available2017-07-11T09:53:31Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationМільчевська, Г. С. Самореалізація особистості як соціально-педагогічна проблема [Текст] / Г. С. Мільчевська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 180–182. – Бібліогр.: с. 181–182 (11 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14265-
dc.description.abstractВ статті на основі аналізу наукової літератури та результатів дослідження розглядаються наукові підходи до проблеми самореалізації особистості. Уточнено зміст понять «самореалізація», «самопізнання», «самооцінка», «саморозвиток». Проаналізовано модель самоорганізації, яка включає в себе три основні блоки: когнітивний, практичний та корекційний. Визначено соціально-педагогічну структуру самореалізації особистості, яка містить три елементи: самопізнання, самооцінку та саморозвиток. Ключові слова: самореалізація, самопізнання, самооцінка, саморозвиток, особистість.uk
dc.description.abstractThe article reveals the peculiarities of such terms as «self-realization», «self-knowledge», «self-realization», «self-esteem», «self-development». Based on the analysis of pedagogical, psychological and philosophical literary sources, the author gives a deep insight into the definitions and structure of these terms. The article also defines the main scientific approaches to the issue of self-realization. The author tries to circle out the socio-educational structure of self-realization that contains three elements: self-knowledge, self-esteem and self-development. So, selfknowledge involves the study of oneself, understanding one’s abilities and opportunities. This process can be realized through introspection, self-analysis, self-awareness and self-determination. From the other hand, self-esteem helps the individual to recognize the importance and significance of his personality, to assess his strengths and weaknesses. Based on self-knowledge and self-identity the self-development process starts. Key words: self-realization, self-knowledge, self-esteem, self-development, personalityuk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectсамореалізаціяuk
dc.subjectсамопізнанняuk
dc.subjectсамооцінкаuk
dc.subjectсаморозвитокuk
dc.subjectособистістьuk
dc.titleСамореалізація особистості як соціально-педагогічна проблемаuk
dc.title.alternativePersonal self-realization as a social-pedagogical problemuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.