Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14265
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Мільчевська, Ганна Сергіївна | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-11T09:53:31Z | - |
dc.date.available | 2017-07-11T09:53:31Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Мільчевська, Г. С. Самореалізація особистості як соціально-педагогічна проблема [Текст] / Г. С. Мільчевська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 180–182. – Бібліогр.: с. 181–182 (11 назв). | uk |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14265 | - |
dc.description.abstract | В статті на основі аналізу наукової літератури та результатів дослідження розглядаються наукові підходи до проблеми самореалізації особистості. Уточнено зміст понять «самореалізація», «самопізнання», «самооцінка», «саморозвиток». Проаналізовано модель самоорганізації, яка включає в себе три основні блоки: когнітивний, практичний та корекційний. Визначено соціально-педагогічну структуру самореалізації особистості, яка містить три елементи: самопізнання, самооцінку та саморозвиток. Ключові слова: самореалізація, самопізнання, самооцінка, саморозвиток, особистість. | uk |
dc.description.abstract | The article reveals the peculiarities of such terms as «self-realization», «self-knowledge», «self-realization», «self-esteem», «self-development». Based on the analysis of pedagogical, psychological and philosophical literary sources, the author gives a deep insight into the definitions and structure of these terms. The article also defines the main scientific approaches to the issue of self-realization. The author tries to circle out the socio-educational structure of self-realization that contains three elements: self-knowledge, self-esteem and self-development. So, selfknowledge involves the study of oneself, understanding one’s abilities and opportunities. This process can be realized through introspection, self-analysis, self-awareness and self-determination. From the other hand, self-esteem helps the individual to recognize the importance and significance of his personality, to assess his strengths and weaknesses. Based on self-knowledge and self-identity the self-development process starts. Key words: self-realization, self-knowledge, self-esteem, self-development, personality | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.publisher | Видавництво УжНУ "Говерла" | uk |
dc.relation.ispartofseries | Педагогіка. Соціальна робота; | - |
dc.subject | самореалізація | uk |
dc.subject | самопізнання | uk |
dc.subject | самооцінка | uk |
dc.subject | саморозвиток | uk |
dc.subject | особистість | uk |
dc.title | Самореалізація особистості як соціально-педагогічна проблема | uk |
dc.title.alternative | Personal self-realization as a social-pedagogical problem | uk |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА.pdf | 253.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.