Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14279
Title: Діагностика когнітивних стилів учнів у процесі вивчення фізики
Other Titles: Diagnostics of cognitive styles of pupils in the process of physics studying
Authors: Опачко, Магдалина Василівна
Keywords: когнітивний стиль, класифікація стилів, діагностика стилів, особливості прояву
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Опачко, М. В. Діагностика когнітивних стилів учнів у процесі вивчення фізики [Текст] / М. В. Опачко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 198–202. – Бібліогр.: с. 202 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті проаналізовано різні підходи до визначення когнітивних стилів, розмежовано поняття “когнітивного стилю” та “стилю навчання”, розкрито особливості типових проявів того чи іншого когнітивного стилю у навчанні. Запропоновано класифікацію когнітивних стилів Розкрито особливості навчально-пізнавальної діяльності представників різних когнітивних стилів, технологію діагностики когнітивних стилів у процесі вивчення фізики. Врахування вчителем когнітивних стилів учнів забезпечить ефективність дидактичної взаємодії та сприятиме підвищенню якості навчання. Ключові слова: когнітивний стиль, класифікація стилів, діагностика стилів, особливості прояву
Implementation of personality-oriented technologies in modern school takes into consideration the complex of parameters that reflect the individual characteristics of students and form the basis of their learning styles. The development of the problem of the educational process with the consideration of students’ learning styles make it possible to identify those factors that influence the formation of an adequate style of the teacher. The consideration of students’ learning styles ensures the effectiveness of the didactic interaction and will enhance the quality of education. In the article the author analyses different approaches to determine the learning styles of students, especially their recognition by specific to the learning style characteristics. The features of the teaching and learning activities of representatives of different learning styles have been disclosed. The author discloses the concept of teaching style that characterizes the dominant actions, techniques, methods inherent to the teacher and represent in a certain way the features of its behavior in the teaching and learning activities. The author works out recommendations, which will support the teacher to take into account the learning styles of students to ensure the effectiveness of didactic interaction and increase the efficiency of individual teaching style. Key words: cognitive style, learning style, teaching style, classifications of styles.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14279
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.