Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14286
Title: | Реалізація дослідницької парадигми в педагогічній освіті Великої Британії |
Other Titles: | Implementation of research paradigms in pedagogic education of Great Britain |
Authors: | Попович, Ірина Євгенівна |
Keywords: | Велика Британія, система педагогічної освіти, професійна підготовка вчителя, вчитель-дослідник, дослідницька парадигма |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Видавництво УжНУ "Говерла" |
Citation: | Попович, І. Є. Реалізація дослідницької парадигми в педагогічній освіті Великої Британії [Текст] / І. Є. Попович // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 223–225. – Бібліогр.: с. 225 (7 назв). |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | В статті розглядаються питання професійної підготовки вчителя-дослідника у вищих педагогічних
закладах Великої Британії. Зокрема, підкреслюється, що цілеспрямована підготовка вчителів у Великій
Британії розпочалась в кінці ХІХ століття. Як результат трансформації світової і британської системи
освіти в ХХІ столітті утверджується нова освітня парадигма, яка полягає в зміні акцентів позиції
сучасного вчителя – з функціонального виконавця він перетворюється на педагога-дослідника,
Ключові слова: Велика Британія, система педагогічної освіти, професійна підготовка вчителя,
вчитель-дослідник, дослідницька парадигма. Today in British educational system the very teacher-researcher is much in demand. Being the result of transformation of the world’s as well as British educational system, the new educational paradigm is being established in the XXI-st century. It aims to change accents in position of a contemporary teacher: i.e.: from a mere functional executor one develops into teacher-researcher, possessing a great creative potential, ability to reflexively think, constant self-education and perfection of one’s professional pedagogic activity. The research work is a complicated, continuous and dynamic process, which comprises teacher’s cognitive activity and creative potential, ability to reflexively think as well as readiness for professional self-education and self-perfection. All the features mentioned above aim to search for and involve new technologies in teaching, form practice-oriented knowledge and values of the youth. The research paradigm provides such higher educational system formation by which learning material, training a research culture and intellect development are indivisible processes. The research paradigm in educational system cultivates value-oriented treatment towards the activity, as it supplies the conditions for the individual research trajectory formation as well as inclusion of project-research work into educational process. Key words: Great Britain, system of pedagogic education, professional teacher-training process, teacherresearcher, research paradigm. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14286 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
РЕАЛІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ПАРАДИГМИ В ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ.pdf | 204.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.