Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14293
Title: Педагогічні умови формування самопізнання фахівця фізичної культури в процесі навчання у вищій школі
Other Titles: Pedagogical conditions of formation of self-cognition of a physical culture specialist in the process of studying at a high school
Authors: Сивохоп, Едуард Миколайович
Маріонда, Іван Іванович
Товт, Валерій Адальбертович
Keywords: формування готовності, самопізнання, майбутні вчителі фізичної культури, фізична підготовка
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Сивохоп, Е. М. Педагогічні умови формування самопізнання фахівця фізичної культури в процесі навчання у вищій школі [Текст] / Е. М. Сивохоп, І. І. Маріонда, В. А. Товт // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 248–252. – Бібліогр.: с. 250–251 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті виявлено педагогічні умови формування самопізнання майбутніх фахівців фізичної культури. Розроблено структурно-функціональну модель формування готовності студентів до самопізнання. Запропонована автором модель містить структурні блоки: мету самопізнання, методологічні підходи, функції самопізнання, компоненти, критерії, рівні готовності, об’єкти самопізнання, способи самопізнання, фактори самопізнання, педагогічні умови забезпечення цього процесу. Ключові слова: формування готовності, самопізнання, майбутні вчителі фізичної культури, фізична підготовка.
Two groups of pedagogical conditions of formation of self-cognition of future physical culture specialists have been defined in the article: organizationally-pedagogical and personality-oriented. To the organizationally-pedagogical conditions belong: • Targeting of students to the value treatment to the personality formation; • Targeting of students to the productive interaction between a teacher and a student; • Stages and sequence of formation of readiness for self-knowledge. • Regular consultations with the aim to establish informative basis for the acquiring of professionally important values of self-cognition in the process of physical training. • Targeting of students to the long-term programme of self-cognition. To the personality-oriented conditions belong: • Determination of vector of self-cognition in the process of physical training taking into account of professionally important personal values. • Providing students with necessary techniques on self-assessment of physical and mental condition. • Free choice by students of a type of physical activity, age-appropriate, level of physical fitness appropriate, health and labour performance appropriate. • Reaching by students of personal and significant results of physical self-perfection; expanding and enriching of personal experience. Also the authors have work out the structural-functional model of formation of readiness of future physical culture specialists to self-cognition, that includes: sweep self-knowledge, objects of self-cognition, methodological approaches, five interdependent components and model of criteria: motivational-valued, cognitive, active, estimatecorrecting and converting-creative. Key words: pedagogical conditions, readiness of formation, self-cognition, physical education teacher, physical training.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14293
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016
Наукові публікації кафедри фізичного виховання
Наукові публікації кафедри фізичного виховання 22



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.