Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14297
Title: Критеріально-рівневий підхід до формування професійно-етичної компетентності майбутніх менеджерів економічного профілю
Other Titles: Criteria−level based approach to the formation of professional and ethical competence of future managers
Authors: Слободянюк, Олена Михайлівна
Keywords: компетентність, професійно-етична компетентність, критерій, показник, рівень сформованості
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Слободянюк, О. М. Критеріально-рівневий підхід до формування професійно-етичної компетентності майбутніх менеджерів економічного профілю [Текст] / О. М. Слободянюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 258–261. – Бібліогр.: с. 260–261 (12 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті представлено результати дослідження, згідно з яким формування професійно-етичної компетентності студентів є потребою суспільства, оскільки економічна необхідність вимагає сьогодні менеджера нового типу, із загальною ерудицією, здатного до самостійного мислення, до критичних оцінок та готового до етично адекватної поведінки в ситуаціях морального вибору. Були виділені критерії, показники та рівні сформованості професійно-етичної компетентності майбутнього менеджера економічного профілю. Ключові слова: компетентність, професійно-етична компетентність, критерій, показник, рівень сформованості.
The results of the study, according to which the formation of professional and ethical competence of students is the need of society, because economic necessity demands now managers of a new type: erudite, capable of independent thinking, the critical assertions and ready to ethically appropriate behavior in situations of moral choice. During the research the criteria, indicators and levels of professional and ethical competence of future economic profile manager were identified. Analysis of educational literature on criteria for moral upbringing and formation of different types of competence, taking into account the features and components of the PEC of the future managers allowed to identify the criteria for formation of professional and ethical competence of managers: 1) motivational and evaluative - describing the value system that motivates professional ethical behavior; 2) cognitive - characterizing the integrity of knowledge about the ethical basis of professional activity; 3) functional - characterizing the readiness for professional activities according to ethical principles; 4) reflective - characterizing the ability to assess their own ethical conduct. The article singled out three levels of professional and ethical competence of future manager: high, medium and low. Stated material allows to draw conclusions: the selection of criteria, indicators and levels of professional and ethical competence is highly important for determining pedagogical conditions of formation of the process and an ethical competence of students in their studying. These criteria allow you to make teaching forecast of ethical competence and main lines of work. Lecturers using the above criteria and indicators will determine the level of development of students’ motivation (the level of moral ideals and moral upbringing); knowledge of ethical regulations; the attitude to their duty to study; the development of skills and habits of ethical behavior. Key words: competence, professional and ethical competence, criterion, index, the level of formation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14297
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.