Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14319
Title: Віртуальне навчальне середовище: сутність та психолого-педагогічні умови його створення
Other Titles: Virtual learning environment: essence and psychological and pedagogical conditions of its creation
Authors: Терещук, Віта Григорівна
Keywords: віртуальне навчальне середовище, віртуальна реальність, імерсивність, іншомовна підготовка, психолого-педагогічні передумови
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Терещук, В. Г. Віртуальне навчальне середовище : сутність та психолого-педагогічні умови його створення [Текст] / В. Г. Терещук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 279–283. – Бібліогр.: с. 282 (14 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті систематизовано наукові погляди провідних вітчизняних та зарубіжних вчених щодо розуміння сутності поняття “віртуальне навчальне середовище”; виокремлено та проаналізовано основні підходи до трактування зазначеного терміну; розглянуто віртуальну реальність як невід’ємну складову віртуального навчального середовища; охарактеризовано властивості віртуального навчального середовища; визначено психолого-педагогічні передумови створення та функціонування віртуального навчального середовища. Ключові слова: віртуальне навчальне середовище, віртуальна реальність, імерсивність, іншомовна підготовка, психолого-педагогічні передумови.
The study is aimed at defining the notion “virtual learning environment”; outlining the main characteristics of virtual learning environment; identifying psychological and pedagogical conditions of virtual learning environment creation. Due findings, we define primary characteristics inherent in virtual learning environment: - immersive; - interactive (the user actively interacts with the environment); - dynamic (quick change of events); - imaginary; - iterative (opportunity to “replay” the task); - temporal and causative (time is rotational; relationship of cause and effect is established, e.g.: the availability of the answers that are accompanied by multimedia allows students to observe and comprehend the result of their actions and decisions as well as anticipate possible event development). We are to conclude that virtual learning environment by means of different techniques (influencing emotions, perception channels, etc.) constructs an artificial natural-resembling reality where conscious learning turns into involuntary learning, which is much more efficient. It is relevant to proceed in further studying of the issue from methodological perspectives, namely in data development for the virtual learning environment design. Key words: virtual learning environment, virtual reality, immersion, foreign-language instruction, psychological and pedagogical conditions of the construction of virtual learning environment.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14319
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.