Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14331
Title: Трансформація дидактичних принципів культуровідповідності й полікультурності в навчальному процесі з іноземної мови
Other Titles: Transformation of didactic principles of culturecorrespondence and multiculturalism in the learning process of a foreign language
Authors: Чейпеш, Іванна Василівна
Кухта, Марія Іванівна
Keywords: дидактичний принцип, культуровідповідність, полікультурність, навчальний процес, іноземна мова
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Чейпеш, І. В. Трансформація дидактичних принципів культуровідповідності й полікультурності в навчальному процесі з іноземної мови [Текст] / І. В. Чейпеш, М. І. Кухта // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 316–318. – Бібліогр.: с. 317–318 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розкрита суть дидактичних принципів культуровідповідності й полікультурності і виокремлені чинники детермінованості їх природної трансформації в соціумі, пов’язані з інтеграційними процесами й інтенсивними міжнародними контактами. На основі аналізу наукових джерел і педагогічної практики визначені шляхи і засоби реалізації досліджуваних дидактичних принципів у навчальному процесі з іноземної мови відповідно до базової потреби сучасної людини з набуття навичок міжкультурного спілкування в різних сферах життєдіяльності. Ключові слова: дидактичний принцип, культуровідповідність, полікультурність, навчальний процес, іноземна мова.
The article analyzes the cultural approach in education and understanding of education as a process of mastering the human cultural heritage. The article reveals the essence of teaching the principles of multiculturalism and culture-correspondence as well as determination of their natural transformation of modern society, in particular the integration processes and intense international contacts. Based on the analysis of scientific sources there is proved a necessity of gradual transformation of the culture-correspondence principle into the principle of multiculturalism, which contributes to the preservation and augmentation of cultural values, norms, behavior patterns and forms of educational models. The author of the article presents the results of testing in the process of learning a foreign language in form the two educational models: «Dialogue of Cultures» and by Biblera and Kurhanov as well as «Enrichment model», elaborated by Kulyutkin. Both models are implementing the principle of multicultural education, compliance with which ensures the implementation of the five types of teaching objectives in the process of learning a foreign language: knowledge of formal, or "high" culture (geographical features, historical events, artistic achievement, etc.); consumer culture knowledge (active and passive understanding of social and cultural patterns of behavior, ability to react and communicate using nonverbal means of communication); emotional perception that reflects respect for the unique characteristics of different national communities; understanding of the culture media of foreign language study, within their own country; the ability to assess the truth of knowledge about the culture and the ability to search as well as classification of information about the culture. Key words: didactic principle, culture-correspondence, poly-culture, the learning process, foreign language.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14331
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016
Наукові публікації кафедри іноземних мов



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.