Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14332
Название: Виховання дітей дошкільного віку у взаємодії з соціальним довкіллям
Другие названия: Education of preschool children in cooperation with the social environment
Авторы: Черепаня, Наталія Іванівна
Ключевые слова: соціальна взаємодія, соціалізація, довкілля, соціум, особистість, гуманізація
Дата публикации: 2016
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Черепаня, Н. І. Виховання дітей дошкільного віку у взаємодії з соціальним довкіллям [Текст] / Н. І. Черепаня // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 319–322. – Бібліогр.: с. 321 (5 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У статті висвітлено одну з актуальних проблем сучасності, питання виховання взаємостосунків особистості дітей дошкільного віку у взаємодії з соціальним довкілля. Проаналізовано соціальне довкілля та можливості, які воно вміщує для соціалізації дитини, на основі розуміння його як джерела розвитку і самовизначення особистості з врахуванням активності дитини у його освоєнні,що відбувається не шляхом одностороннього впливу довкілля на особистість, а є результатом їх постійної взаємодії. Ключові слова:соціальна взаємодія, соціалізація, довкілля, соціум, особистість, гуманізація.
The article highlights one of the actual problems of our time, the question of education the relationships of child personality of preschool age in interaction with the social environment. The task of educators is to form child actor openness to the world of people as personality needs; to bring up the social skills and behaviours; to develop a conscious child's attitude to himself\herself as free and independent person, equal with others as a member of society and to their responsibilities defined by relationships with other people; to develop the interest for people; to form the readiness to receive the information and social experience; to educate child empathy, gladness, compassion, the desire to know people, to behave well, to act on the principles of humanism and justice. Professional knowledge of social environment role in the personal education and socialization actualize the problem of value characteristics of the society. The activity of pre-school institutions and individual child is developed. The teacher favours environment "dematerialization", expanding, enriching it not only by social relationships, but removing the subject-proprietary arrangement of the child life in a social context. The construction the image of the social world by children, which appears to them as a kind of social reality, requires socio-pedagogical support of the child socialization. It takes into consideration and explore all the fullness of its interaction with the social environment, the world of people with different social institutions of micro society with the aim to ensure harmonious socialization and make recommendations for further research in this direction. Key words: social interaction, socialization, environment, society, personality, humanization.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14332
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ВЗАЄМОДІЇ З СОЦІАЛЬНИМ.pdf243.57 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.