Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15259
Title: Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу
Other Titles: Formation of health saving learning environment as the aspect of head of general education institution activity
Authors: Мешко, Галина Михайлівна
Keywords: управління загальноосвітнім навчальним закладом, здоров’язбережувальне освітнє середовище, збереження і зміцнення здоров’я учнів, модель формування здоров’язбережувального освітнього середовища
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу [Текст] / Г. М. Мешко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С. 157–161. – Бібліогр.: с.160 (7 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: Стаття присвячена проблемі управління процесом формування здоров’язбережувального освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури, результатів проведеного дослідження виокремлено чинники погіршення здоров’я учнів у сучасній школі, що слугувало орієнтиром для виокремлення аспектів комплексної програми формування здоров’язбережувального освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі. На підставі вивчення підходів учених щодо сутності здоров’язбережувального освітнього середовища, його структури і змістового наповнення розроблено модель формування здоров’язбережувального освітнього середовища в загальноосвітньому навчальному закладі. Ключові слова: управління загальноосвітнім навчальним закладом, здоров’язбережувальне освітнє середовище, збереження і зміцнення здоров’я учнів, модель формування здоров’язбережувального освітнього середовища.
The article deals with the problem of formation of health saving learning environment at the general education institution management. The purpose of the study is to identify aspects of the process of formation of health saving learning environment in secondary schools, to develop the model of its formation. Based on the analysis of scientific literature, on the results of our survey we have developed the model of health saving learning environment in schools, which includes: purpose; algorithm of projecting of health saving learning environment; its functional and structural components (learning content and methodical provision of the teaching process; organization of subjectsubject interaction of participants in the educational process on the basis of successful pedagogy; organization of educational and recreational activities of students on the basis health saving; logistical support which is necessary for health saving activity); comprehensive programme of formation of health saving learning environment which provides medical, psychological and pedagogical aspects; diagnostics of formation of the studied phenomenon (surveys, interviews, observation, testing, preventive examinations) and the result. The directions of purposeful work on pupils’ health saving and promotion within the activity of the head of general education institution are identified in the article as well as the prospects for further researches. Key words: education institution management, health saving learning environment, pupils’ health saving and promotion, model of formation of health saving learning environment.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15259
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.