Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15299
Title: Закономірності і принципи стратегії формування педагогічної культури майбутнього вчителя
Other Titles: Laws and principles of the development strategy during the future teacher pedagogical culture formation
Authors: Товканець, Ганна Василівна
Keywords: майбутній вчитель, педагогічна культура, закономірності, принципи
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Закономірності і принципи стратегії формування педагогічної культури майбутнього вчителя [Текст] / Г. В. Товканець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С. 291–294. – Бібліогр.: с.294 (11 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: В статті розглядається проблема врахування закономірностей і принципів у формуванні педагогічної культури майбутнього вчителя. Обгрунтовано комплекс закономірностей формування педагогічної культури, що відображають зв’язки між структурними елементами системи, між структурними елементами педагогічної культури. Схарактеризовано принципи професійно-педагогічної спрямованості цілісного освітнього процесу у ВНЗ, індивідуалізації та диференціації, культурної детермінації підготовки майбутнього вчителя, педагогічної доцільності, цілісності педагогічного процесу, функціональності, фасилітації, когнітивно-соціальний принцип, спільної творчої діяльності, багатовимірного, множинного опису, апелювання до педагогічної культури. Ключові слова: майбутній вчитель, педагогічна культура, закономірності, принципи.
The article deals with the problematics of encountering laws and principles during the future teacher pedagogical culture formation. Modern education requires a culture competent, fully developed, human oriented teacher who can think creatively and act in different teaching situations professionally. Identifying opportunities for professional training would promote understanding of laws and principles of the educational process, including the future teacher pedagogical culture formation. The purpose of the article is to justify laws and principles of future teacher pedagogical culture formation in accordance with the newest scientific approaches. There have been grounded complex patterns of pedagogical culture, reflecting the links among pedagogical culture structural elements. Principles that are universal, determine practical teaching career in higher education and are directly related to the laws of pedagogical culture formation have been identified, among them: principle of professional orientation of the holistic educational process in high school, principle of individualization and differentiation, and principle of cultural determination of future teacher. Author has determined the principles of professional and pedagogical orientation of holistic educational process at the university, individualization and differentiation, cultural determination of future teacher, educational relevance, pedagogical process integrity, function, facilitation, cognitive and social principle of joint creative activity, multidimensional, multiple description, principle of appeal to pedagogical culture. Key words: future teacher, pedagogical culture, conformity, principles.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15299
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.