Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/153
Title: Маркетинг в системі управління: новий вимір
Other Titles: Мarketing in the system of management: new measure
Authors: Гомольська, В.В.
Keywords: управління, рівень управління, регіональний маркетинг, територіальний маркетинг, галузевий маркетинг
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Маркетинг в системі управління: новий вимір [Текст] / В. В. Гомольська // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (голов. ред.), В.І. Ярема , Н.Н.Пойда-Носик та інші. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (50). – С. 52–58. – Бібліогр.: с.57 (15назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті розглядається підхід до розробки моделей багаторівневого управління соціально-економічним розвитком територій, галузей і сфер діяльності з використанням концепції сучасного маркетингу. Досліджено передумови горизонтальної інтеграції регіонального і галузевого маркетингу на кожному рівні багаторівневої системи управління економікою держави. Пропонується схема вертикального поширення маркетингу за рівнями управління. У процесі аналізу багаторівневої системи управління розглядаються три рівні управління: мікрорівень, мезорівень і макрорівень. На мезорівні управління пропонується виділяти три підрівні: муніципальний, обласний та регіональний. Ключові слова: управління, рівень управління, регіональний маркетинг, територіальний маркетинг, галузевий маркетинг
The article considers the approach to the development of a new type of models for multi-level management of social and economic development of territories and industries using the concept of modern marketing. Based on the analysis of theoretical and methodological aspects of regional and industrial marketing, the basis for their horizontal integration at different levels of the state economy management system is formed, taking into account the growing importance of territorial marketing in the context of increasing competition between the territories for investments. Territorial marketing means marketing used in the interests of the territory, in the interests of its internal and external entities, which can improve the social and economic indicators of the development of the territory. In accordance with this approach, the territory is the producer of all resources necessary for the investor, it is oriented to consumers of its goods and services, to forming, stimulating and supporting the demand for its own resources, to developing its potential. Analyzing the main trends in the development of marketing, it is proved that, simultaneously with the processes of marketing distribution on a territorial basis, favorable conditions are created for the distribution of marketing on an industrial basis either. The concept of "industrial marketing" determines the features of marketing concerning the specifics of a particular type of economic or social activity. Accordingly, it is proposed to expand the approach by distributing marketing to management levels within industries and activities, so that industrial marketing instruments at each level of the industry management system within the territory will be used for the development of the territory. Considering the coincidence of the goals of territorial and industrial marketing, a scheme of vertical distribution of marketing by management levels is proposed, which enables to increase the effectiveness of multi-level management system and the effectiveness of state social and economic policy. Keywords: management, level of management, regional marketing, territorial marketing, branch marketing.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/153
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (50) - 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МАРКЕТИНГ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ НОВИЙ ВИМІР.pdf968.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.