Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15468
Title: Теоретичні аспекти визначення структури інтелектуального капіталу
Other Titles: Theoretical aspects of intellectual capital structure definition
Authors: Василенко, Ю.В.
Keywords: інтелектуальний капітал, структура, ринковий капітал, людський капітал, організаційний капітал, маркетинговий інтелектуальний капітал, споживчий, об’єкти інтелектуальної власності, організаційно-управлінські підсистеми
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Теоретичні аспекти визначення структури інтелектуального капіталу [Текст] / Ю. В. Василенко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Економіка; збірник наукових праць / редкол.: В.П. Мікловда, В.І. Ярема та ін. – Ужгород : Вид-во УжНУ "Говерла", 2016. – Вип. 2 (48). – С. 160–165. – Бібліогр.: с.163 (22 назви). – Рез. англ.
Abstract: У статті обґрунтовано необхідність визначення структури для управління інтелектуальним капіталом. За допомогою історичного та критичного аналізу існуючих моделей структур інтелектуального капіталу виявлено їх недосконалість та невідповідність вимогам управління. Сформовано нову структуру інтелектуального капіталу на основі дедуктивного методу: розглянуто нижній рівень підсистем інтелектуального капіталу і згруповано їх у відповідності до вимог управління. Це дозволило сформувати нову структуру інтелектуального капіталу, що складається з шести елементів: людський інтелектуальний капітал, маркетинговий інтелектуальний капітал, споживчий інтелектуальний капітал, об’єкти інтелектуальної власності, організаційно-управлінські підсистеми. Ключові слова: інтелектуальний капітал, структура, ринковий капітал, людський капітал, організаційний капітал, маркетинговий інтелектуальний капітал, споживчий, об’єкти інтелектуальної власності, організаційно-управлінські підсистеми.
The composition of intellectual capital structure is the cornerstone of scientific community. Despite hundreds of researches its structure is still not defined clearly, doesn’t have a detailed composition and there is no effective mechanism of intellectual capital structure management developed. The purpose of this article is to define components of the intellectual capital structure. The urgency of defining the structure for intellectual capital management is justified in the article. Some theoretical aspects of "structure" and "intellectual capital structure" are considered. Intellectual capital structure is defined as the internal structure of intellectual capital and a set of stable relations of its elements. Historical and critical analysis of current intellectual capital structure models revealed its imperfection and inadequacy to modern management requirements. A new intellectual capital structure has been formed on the basis of deductive method. Analysis of organizational capital revealed that it is divided into three inherently incompatible subsystems: intellectual property, electronic networks and information systems, organizational and management subsystem. In the market capital it has been justified to merge two subsystems: marketing intellectual capital (serves to attract customers) and consumer capital (needed to maintain existing relationships with market counterparties). It allowed to form a new intellectual capital structure, which includes six elements: human intellectual capital, marketing intellectual capital, consumer intellectual capital, intellectual property, organizational and management subsystem. The established structure is different from the existing one by the uniformity of its components, respectively, it is more suitable for the management of intellectual capital structure. Due to the homogeneity of these elements similar tools may be implemented for intellectual capital structure measurement, planning, organization and control. Next step in the development of intellectual capital structure management is to measure its components. Keywords: intellectual capital, structure, market capital, human capital, organizational capital, marketing intellectual capital, consumer capital, intellectual property objects, organizational and management subsystems.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15468
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (48) - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.