Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15516
Title: Перспективи функціонування в Україні дворівневої інвестиційної системи на прикладі портового господарства
Other Titles: Prospects for the operation of two-level investment system in Ukraine on the example of port facilities
Authors: Грималюк, А.В.
Горбаченко, С.А.
Keywords: інвестиції, структурна перебудова національної економіки, модернізація основних фондів, підприємництво, морські порти, морські вантажні перевезення, концесія
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Перспективи функціонування в Україні дворівневої інвестиційної системи, на прикладі портового господарства [Текст] / А. В. Грималюк, С. А. Горбаченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Економіка; збірник наукових праць / редкол.: В.П. Мікловда, В.І. Ярема та ін. – Ужгород : Вид-во УжНУ "Говерла", 2016. – Вип. 2 (48). – С. 271–277. – Бібліогр.: с.277 (8 назв). – Рез. англ.
Abstract: У статті сформульовано теоретичні засади побудови дворівневої інвестиційної системи, де окремо виділяються, з одного боку, механізм розвитку, а з іншого - механізм функціонування економіки. Визначено її переваги у порівнянні з класичними приватними та державними інвестиціями. Запропоновано механізм централізованого створення нових підприємств у якості товарів - для продажу приватним інвесторам, для подальшого ефективного функціонування на ринкових засадах. Проаналізовано сучасний стан вітчизняної портової галузі. Охарактеризовано економічну, технічну та правову специфіку функціонування морських портів України. Зроблено пропозиції щодо реалізації механізмів дворівневої інвестиційної системи у сегменті портового господарства. Ключові слова: інвестиції, структурна перебудова національної економіки, модернізація основних фондів, підприємництво, морські порти, морські вантажні перевезення, концесія.
In recent years, it becomes clear that private investments are not able to ensure the modernization and restructuring of the Ukrainian economy and its individual sectors. On the other hand, the practice of centralized capital investments was so discredited in Soviet times that the suggestion of returning to it in its earlier form is not considered appropriate. So, neither private nor public investment taken in isolation, nor even their simple mechanical connection is not able by themselves to become the financial basis of structural reforms. The problem, there-fore, is to find a way to more organic compounds that will bind tightly public and private components into a single, continuously running sys-tem, capable of ensuring the modernization of the entire national econ-omy. Two-tier system investment can be regarded as a hypothesis, based on the separation of the economic mechanism. The unified system is, on one hand, the development mechanism, and on the other hand the mech-anism of functioning of the economy. The system can operate effec-tively only if it provides a continuous mutual transition of centralized investments into decentralized ones. In Ukrainem in this context there has been proposed a centralized creation of new enterprises to be sold to private investors, functioning on market principles. The sale of new or modernized enterprises connects the upper (over entrepreneurial) and lower (entrepreneurial) levels in a single investment system. In such a system over entrepreneurial level provides centralized development, and entrepreneurial – the functioning market economy. The same mechanisms operate at the level of individual industries, particularly in the port sector. Given that all Ukrainian ports are state-owned enterprises, the main lever for the development of the port industry is considered to be a public - private partnership. In this context, the two-tier system of investment can become not only a strategic alternative to the classic privatization, but also a lever for implementation of concession arrangements or joint ventures. Among the areas of port activity, the most promising in terms of future investors are container transportation and processing of plant products and petroleum products. Keywords: investment, restructuring of the national economy, modernization of fixed assets, enterpreneurship, sea ports, sea freight transportation, concession.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15516
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (48) - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.